Thursday, January 10, 2013

IMPAK KURUNG ANAK


Berita Harian, 10 Januari 2012



Oleh Nor Affizar Ibrahim



Impak Kurung Anak





HUKUMAN, denda atau mendidik? Namun, mengapa sehingga tergamak melakukan perbuatan seperti haiwan dan manakah sifat perikemanusiaan dalam diri, apalagi ke atas darah daging sendiri?


Kisah dua beradik yang dikurung bapa sendiri dan mengikat kaki mereka dengan rantai besi serta dikunci dengan mangga selain dikurung dalam tandas kotor selama lebih lima jam dalam kelaparan di utara tanah air, baru-baru ini sungguh menyedihkan. Ketika diselamatkan, dua beradik itu hanya berbaju dan berseluar dalam serta kelaparan. Keadaan mereka amat menyedihkan kerana ditempatkan dalam tandas yang kotor.

Belum pun reda, satu lagi kes berlaku membabitkan seorang kanak-kanak dikurung seorang diri di rumah oleh ibu bapanya dan diselamatkan oleh polis. Budak perempuan disyaki mangsa dera, dikatakan menangis dan meminta tolong selama 10 jam!

Hakikatnya, dua kejadian itu bukanlah kes terpencil di negara ini kerana ada si kecil dikurung dan ditinggalkan sendirian dengan pelbagai cerita meruntun perasaan. Alasannya, kaedah itu sebagai pendekatan salah satu bentuk hukuman dan anak kecil itu perlu dikurung kerana kenakalan mereka sukar dikawal. Apakah benar begitu?


Hukuman atau didikan

Pensyarah Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, Rafidah Aga Mohd Jaladin, berkata dari sudut psikologi dan kaunseling, tindakan mengurung kanakkanak tertentu seperti nakal, lasak atau hiperaktif boleh dianggap antara didikan sihat dan tidak sihat.

Ini, katanya, berdasarkan faktor lokasi dikurung, tempoh, alasan, cara dan motif mereka dikurung sebagai satu hukuman atau satu bentuk didikan dan apakah tindakan awal serta susulan yang 
dirancang sebelum dan selepas tamat tempoh mereka dikurung.

"Mengurung kanak-kanak nakal, lasak atau hiperaktif di tempat yang selamat, selesa, dan mudah dipantau, dalam jangka masa lima hingga 15 minit atau yang sesuai dengan peringkat umur, atas sebab mereka sudah berbuat sesuatu kesalahan dengan sengaja seperti memecahkan pasu kesayangan ibu dengan sengaja atau tidak, boleh dilihat satu cara didikan sihat.

"Tetapi kanak-kanak itu hendaklah dikurung dalam bilik yang mereka biasa tinggal dan dibekalkan dengan buku pelajaran, atas dasar ingin mendidik mereka supaya sedar bahawa perbuatan mereka satu kesalahan.

"Kanak-kanak ini juga perlu dijelaskan dengan terperinci sebab, tujuan, dan kesan tindakan mengurung mereka," katanya.




Cara Tidak Sihat

Bagaimanapun, tegas Rafidah, jika kanak-kanak bermasalah dikurung di tempat tidak selamat, tidak selesa seperti bilik kotor dan tiada kemudahan asas serta tidak dapat dipantau dengan baik dan dalam tempoh amat lama (seperti sehari suntuk) maka tindakan ini boleh dianggap didikan tidak sihat.

"Ia tidak akan menyumbang kepada perkembangan kanak-kanak sihat, sebaliknya mengundang banyak masalah psikologi. Tindakan itu boleh menyebabkan kanak-kanak berisiko menjadi lebih nakal, lasak dan tidak terkawal," jelasnya.

Dari aspek psikologi pembelajaran, ada beberapa teknik ala mengurung yang digunapakai ahli psikologi dan kaunseling bagi mendidik kanak-kanak bermasalah seperti nakal, lasak dan hiperaktif.

"Sekiranya kanak-kanak dikurung dengan cara sihat seperti dinyatakan sebelum ini, maka kanak-kanak memang boleh berubah menjadi kanak-kanak yang lebih sedar mengenai sebab dan akibat sesuatu tingkah laku mereka pilih. 

'Sebabnya, mereka sudah melalui satu proses didikan jelas iaitu mereka sedar dan faham mengapa dikurung, tahu sebab dan akibat dikurung serta ada kemahiran bagaimana untuk mengelakkan tindakan salah berulang kembali," katanya.

Tindakan mengurung yang salah bagi jangka panjang boleh menjadikan individu abusif, cepat menghukum tanpa usul periksa, terganggu kesihatan mental dan perkembangan emosi.

Mereka juga hilang rasa simpati dan sukar menjalinkan persahabatan dengan individu lain atau lebih gemar mengasingkan diri.

Kesan Jiwa
"Impak jangka pendek atau kesan negatif pula boleh menimbulkan perasaan dendam, jiwa memberontak, malah mereka akan lebih gemar salakan orang, celaru pemikiran dan semangat kendiri menjadi kurang.

Ini menjejaskan pembelajaran atau membesar sebagai individu yang sihat emosi, rohani, dan sosialisasi," jelasnya.

Rafidah berkata, sekiranya kanak-kanak dikurung dengan cara tidak betul, tidak mustahil kanak-kanak akan hilang kepercayaan dan rasa sayang, sekalipun yang melakukannya adalah ibu atau bapa sendiri. Lebih membimbangkan, kanak-kanak itu terasing jiwanya dan gemar mencari insan lain sebagai orang yang dipercayai untuk berkongsi masalah, rahsia mahupun perasaan.

Tambahnya, selepas emosi dan trauma dipulihkan, hubungan antara kanak-kanak itu dengan orang yang mengurungnya, biasanya akan wujud satu fenomena dinamakan psychological cutoff di mana hubungan psikologi antara kedua-duanya akan renggang.

"Perhubungan psikologi dimaksudkan ialah perhubungan dari segi emosi (affective domain), kognitif atau pemikiran (cognitive domain) dan tindakan atau gerak geri (bahavioural domain) akan menjadi renggang," ujarnya.

Sehubungan itu, Rafidah menyarankan, ibu bapa yang sedar diri mereka tertekan dan cepat marah serta tidak atau kurang sabar dalam hal mendidik anak, maka cepatcepatlah berjumpa kaunselor supaya teknik pengurusan marah dan tekanan dapat dipelajari serta diaplikasi dalam kehidupan seharian mereka.



Seimbangkan akal dan emosi

MENENGKING, mengherdik dan menjerit mahupun memukul anak sehingga membawa kecederaan dan menggugat emosi mereka bukanlah cara atau resolusi bagi menangani anak bermasalah.

Apatah lagi, mendera, menyeksa dan mengurung anak terutama di tempat tidak sepatutnya. Sekalipun, anak berkenaan degil, tidak dengar cakap, lasak dan sebagainya, ibu bapa atau penjaga perlulah mempunyai kesabaran tinggi untuk mendidik, mengubah tingkah laku serta membentuknya ke arah lebih baik.



Pengarah Urusan dan Perunding Motivasi, Fitrah Power Resources, Ahmad Shukri Yusoff, berkata dalam dunia moden hari ini, cabaran kehidupan semakin banyak. Justeru, ibu bapa sepatutnya mempunyai kemahiran dan pengetahuan keibubapaan.


Kemahiran Dan Pengetahuan
Ini penting, kata Shukri terutama dalam memahami emosi anak dan juga diri sendiri. Malah, kemahiran dan pengetahuan sedia ada itu wajar dipupuk dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa. Begitu juga kekuatan dan pegangan agama perlu ada dalam setiap diri manusia.
 
"Cabaran dihadapi ibu bapa hari ini tidak sama dengan zaman dulu. Tekanan dialami pelbagai bukan saja di persekitaran tempat tinggal tetapi di tempat kerja dan di luar yang membabitkan banyak perkara termasuklah tekanan ekonomi, kerja serta banyak lagi. Namun, biar apa pun tekanan atau masalah dihadapi pada akhirnya, kita seharusnya kembali dan mempunyai kesedaran serta pegangan pada agama. Dengan adanya nilai agama dalam diri, Insya-Allah masalah boleh ditangani dengan baik," katanya.

Shukri turut mengingatkan, anak atau zuriat dikurniakan Allah adalah, amanah, rezeki dan tanggungjawab berterusan yang harus digalas oleh semua ibu bapa. Oleh itu, dalam setiap tindakan atau perbuatan perlu dilakukan dengan waras dan berfikiran positif.

Katanya, bukan tidak boleh marah atau pukul anak jika ingin mendidiknya tetapi sebelum bertindak seharusnya rasional dan fikirkan dulu kesan serta akibatnya.

Didik Dengan Kasih Sayang

"Anak sepatutnya dididik dengan baik dan dikasihi. Bayangkan, Allah memberikan kita rezeki mendapat anak sedangkan ada orang lain merasakan kegetiran dan kekosongan tidak dikurniakan sebarang zuriat. Sebab itulah kita mesti bersyukur dan menjalankan tanggungjawab sepenuhnya mendidik serta menjaga dengan terbaik anak dikurniakan itu." ujarnya.

Shukri berkata, jika berdepan dengan anak bermasalah sebaik-baiknya anggaplah ia sebagai ujian Allah yang ingin menguji sejauh mana kekuatan dan kecekalan kita dalam menghadapi dugaan diberikan.

Bagaimanapun, tambahnya anak yang dididik dan dilengkapi dengan ilmu agama nescaya boleh diasuh serta dibentuk. Tetapi pastikan juga ada keseimbangan pembangunan antara tahap kecerdasan akal (IQ) dengan pembentukan emosi serta mental (EQ) dalam diri anak.

"Sebagai seorang Islam jika anak bermasalah, banyakkan berdoa kepada Allah dan jangan berputus asa. Tingkatkan kesabaran dan teruskan menimba ilmu serta tambah kemahiran dalam keibubapaan, tidak kiralah sama ada masih muda ataupun sudah berusia. Kadang-kadang, semakin matang semakin itulah emosi kita sensitif, berubah-ubah dan sukar dikawal," katanya.

Shukri menasihatkan, jika sudah melakukan segala-galanya tetapi ibu bapa berkenaan masih lagi gagal menangani anak bermasalah, jalan keluar harus dicari antaranya ialah merujuk kepada kaunselor atau individu yang lebih arif.

INFO

Bantu emosi si kecil

* Dapatkan khidmat kaunseling individu, kelompok ataupun kaunseling keluarga. Dengan melalui proses kaunseling, kanak-kanak boleh sedar dan faham sebab musabab, proses, dan kesan kurungan yang dikenakan kepada mereka.

* Kanak-kanak boleh menerima bentuk hukuman sedemikian sekiranya faham apa dan mengapa ia dilakukan kepada mereka. Ibu atau bapa perlu lebih terbuka untuk memohon maaf sekiranya kaunselor menjelaskan baik buruk tindakan mengurung anak.

* Dekatkan diri dengan kanak-kanak yang dikurung supaya mereka sedar bahawa diri mereka masih disayangi walaupun sudah dikurung.

* Perlu banyak berbual-bual dengan mereka supaya sebarang kesemua persoalan yang berlegar-legar di minda mereka boleh dijawab dan dijelaskan.

* Tempoh bagi bantu pulihkan emosi dan trauma dihadapi kanak-kanak bergantung kepada kes dan individu yang terbabit. Jika semua ahli keluarga bekerjasama, akan lebih cepat dipulihkan. Tetapi, jika ahli keluarga enggan atau kurang beri kerjasama, maka ia akan mengambil masa yang lama sehingga bertahun-tahun.

Kaedah hukuman cara betul

* Antara yang popular ialah timeout iaitu mengurung kanak-kanak dalam satu tempat kurungan khas yang jauh daripada rakan sepermainan atau adik beradik mereka tetapi mudah dilihat dan dipantau oleh ibu atau bapa. Cara ini sesuai untuk kanak-kanak sebelum usia remaja.

* Satu lagi cara ialah curfew iaitu tempoh berkurung di mana kanak-kanak tidak dibenarkan keluar rumah berjumpa dengan rakan sebaya selepas waktu sekolah. Contohnya, untuk tempoh tertentu seperti seminggu atau beberapa hari bergantung kepada kesalahan yang mereka sudah lakukan. Cara ini sesuai untuk kanak-kanak pada peringkat remaja.





















































































































































































































































































































































































































































































































































































































No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...