Thursday, October 6, 2016

Skandal isteri curang



Berita Harian, Sabtu, Julai 10, 2010
Oleh Nor Affizar Ibrahim



KITA sering mendengar keluhan wanita atau isteri yang berdepan dengan masalah rumah tangga. Kebanyakan kisah dikongsikan itu adalah cerita lara yang menusuk hati. Malah, ada di antaranya seolah-olah tiada noktah penderitaan dan sememangnya perit untuk ditanggung.
   Bagaimanapun, dalam menyelongkar kisah rumah tangga, kaum Adam juga tidak terkecuali berdepan dengan situasi seperti itu. Cuma, mungkin sukar bagi mereka untuk membuka mulut dan berkongsi kepedihan di hati.
   Pertemuan dengan Joefri (bukan nama sebenar) baru-baru ini, membuatkan penulis bersimpati dengan apa yang sudah dilalui.
   Namun, awal pertemuan, sukar sekali untuk Joefri melontarkan kata-kata, seolah-olah tergugat ego lelakinya untuk meluahkan isi hati.
   Apabila suasana dan keadaan semakin selesa, barulah Joefri mahu berbicara. Banyak juga rahsia yang didedahkan, tetapi menghormati permintaannya, ada di antara cerita itu yang tidak boleh dipaparkan di ruangan ini.

Bahagia, aman damai

Kata Joefri, rumah tangga yang dibina lapan tahun lalu sememangnya bahagia dan aman damai. Jika ada pertengkaran atau selisih faham antara Joefri dan isteri, itu adat berumah tangga. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri.
   "Saya dan isteri, Amilah (bukan nama sebenar) berkenalan dan bercinta sejak sekolah lagi. Kami duduk di taman perumahan yang sama. Hari-hari jumpa dan banyak melakukan aktiviti bersama, akhirnya cinta pun bersemi.   Apabila hati masing-masing sudah terpaut, kami pun bersetuju untuk disatukan walaupun ketika itu kami baru dua tahun tamat Tingkatan 5. Barangkali sudah jodoh kami berkahwin muda," kata Joefri tersenyum, mungkin teringat kisah indah yang pernah dilalui.
   Setahun berkahwin, Amilah pun mengandung anak pertama. Alahan yang begitu teruk ketika hamil menyebabkan Joefri meminta isteri berhenti kerja.





   Amilah setuju cadangan itu apatah lagi dirinya memang tidak terdaya berdepan dengan situasi itu.


Terbaca SMS


Meneruskan cerita, Joefri berkata selepas bersalin isterinya semakin seronok duduk di rumah, menguruskan rumah tangga dan menjaga anak.
   Sehinggalah usia anak mer
   "Setahun berlalu, semuanya berjalan baik. Tetapi suatu hari, saya terbaca khidmat pesanan ringkas (SMS) pada telefon bimbit isteri saya. Sebagai suami, saya tercabar apabila membaca kiriman SMS itu. Menyirap darah saya, tetapi masih dapat bersabar dan berpendapat, SMS itu mungkin gurauan. Seminggu berlalu, peristiwa itu berulang lagi dan kali ini saya bertanya pada isteri.
    “Jawapannya yang acuh tidak acuh, benar-benar membuatkan hati saya berasa sakit," kata Joefri sambil menggenggam kemas jari-jarinya.
    Kata, Joefri, suatu hari sengaja dia mengambil cuti untuk mengintip pergerakan isteri. Apa yang disangsikan benar-benar berlaku apabila dengan mata kepala sendiri menyaksikan betapa mesra isterinya bersama seorang lelaki yang lebih berusia daripadanya.

eka empat tahun, suatu hari Amilah memberitahu ingin bekerja semula. Joefri merestuinya dengan syarat, Amilah tidak mengabaikan anak dan rumah tangga.

Gambar separuh bogel


Lebih dikesalkan, apabila mengetahui isterinya mempunyai hubungan sulit dengan suami orang. Ini terbukti, apabila isteri lelaki terbabit menghantar beberapa keping gambar Amilah dan lelaki itu dalam keadaan separuh bogel kepada Joefri dan gambar itu dipercayai diambil `dua sejoli' itu sebelum disimpan dalam telefon bimbit.
   "Sakit hati saya tidak habis di situ. Saya minta Amilah perjelaskan keadaan sebenar. Bukan jawapan yang diberi sebaliknya, saya dimaki-hamun dan isteri mula mengungkit kemampuan saya memberikannya kemewahan.
   “Saya akui, dengan gaji sebagai pembantu tadbir di sebuah jabatan kerajaan saya tidak mampu memberikan kemewahan kepada Amilah. Tetapi Alhamdulillah, selama hidup kami tidaklah susah dan sekurang-kurangnya boleh membeli apa yang diidamkan. Bagaimanapun, isteri saya mahu lebih dari itu," kata Joefri dengan nada suara yang perlahan.

Kemuka saman

Pergaduhan antara mereka suami isteri berlarutan dan akhirnya membawa ke Mahkamah Syariah Rendah. Joefri tiada jalan lain, mengemukakan saman terhadap isterinya.
   Dalam pernyataan tuntutannya, Joefri menuntut kepada mahkamah supaya Amilah diisytiharkan nusyuz dan lain-lain perintah atau relif yang dianggap adil dan sesuai manfaat oleh mahkamah.
   "Saya masih ingat lagi, isteri dengan nada sombong berkata, tidak kisah dengan permohonan itu. Amilah juga tidak kira jika saya nak kata dia nusyuz ke atau apa ke, yang penting dia diceraikan segera. Terasa dayus saya ketika itu. Tetapi isteri tidak bergurau, sebaliknya bersungguh-sungguh menyuruh saya segera menjatuhkan talak dan mengherdik dengan berkata, sekiranya saya mahu balik dengannya sekalipun, dia tidak akan bersetuju, " kata Joefri lagi.
   Kes Joefri dan isteri masih lagi dalam proses perbicaraan.
   Baru-baru ini, hakim syarie dalam penghakimannya mengarahkan Amilah sebagai defendan supaya melantik peguam bagi pihak pembelaan pada tarikh perbicaraan akan datang, selain mengarahkan defendan mengemukakan alamat tetap.
   Sementara Joefri sebagai plaintif pada masa sama turut mengemukakan permohonan terhadap teman lelaki isterinya supaya tidak menjalinkan hubungan dengan iste
rinya sehingga kes itu selesai dibicarakan.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...