Saturday, December 8, 2012

Senaman Elak Osteoartritis

Thursday, 18-Jan-2007 
Senaman elak osteoartritis

Kesihatan: Senaman elak osteoartritis
Oleh Nor Affizar Ibrahim

0 peratus penghidap OA adalah golongan berusia 65 tahun ke atas, kerap hadapi masalah sendi lutut.

OSTEOARTRITIS (OA) ialah artritis yang paling biasa terjadi di dunia. OA boleh berlaku pada mana-mana sendi terutama sekali pada tangan, lutut, pinggang dan tulang belakang. Ia juga adalah salah satu daripada penyebab kesakitan sendi yang berkekalan.

Di Amerika Syarikat, dianggarkan lebih daripada satu bilion dolar Amerika dibelanjakan setahun untuk pembedahan sendi, kebanyakannya akibat OA. Di Malaysia, kajian menunjukkan bahawa 30 peratus daripada mereka yang berumur melebihi 65 tahun menghidap OA dan lazimnya berlaku pada lutut.

Sehingga kini tiada penyembuh untuk OA, tetapi diagnosis awal amat penting untuk mengelakkan kemerosotan. Ini merangkumi, cara untuk menguruskan kesakitan dan memperbaiki fungsi sendi. Antara kaedah terbaik ialah melakukan senaman yang memberi banyak kebaikan dan membuatkan pengidap OA lebih positif dalam kehidupan.

Senaman turut membantu mengurangkan kesakitan dan meningkatkan fleksibiliti di samping, memperbaiki jantung dan peredaran darah. Secara umum, pergerakan fizikal dapat membantu mengekalkan berat badan dan menggalakkan kecergasan fizikal.

Paling penting, melakukan senaman tidak memerlukan perbelanjaan yang besar dan kurang kesan sampingan negatif jika dilakukan dengan betul. Justeru, penghidap OA boleh bersenam untuk menjadikan tubuh kuat dan meningkatkan jarak pergerakan serta menurunkan berat badan, khususnya yang mempunyai berat badan berlebih
3an. 

Bagaimanapun, sebelum memulakan senaman dapatkan nasihat daripada doktor dan ahli fisioterapi bagi memastikan pergerakan fizikal atau aktiviti yang dilakukan sesuai untuk anda. Penghidap OA juga harus bertanya sama ada selamat atau tidak untuk melakukan senaman apabila sendi anda berasa sakit.

Lazimnya, pesakit akan diminta untuk berehat dan menggunakan alat yang membantu melegakan ketegangan pada sendi apabila berasa sakit. Beberapa petua wajar menjadi amalan misalnya, bagi osteoporosis lutut, pemakaian kasut yang menyerap hentak, lapik dalaman sendal atau kasut berkusyen boleh membantu menyebarkan semula berat dan mengurangkan ketegangan sendi.

Sesetengah pesakit mendapati meletakkan ais pada lutut selepas bersenam berupaya melegakan kesakitan. Untuk berbuat demikian, pesakit hanya perlu meletakkan ketulan ais yang dibalut dengan kain atau pek sayur-sayuran beku di atas lutut selama 10 ke 20 minit.

Meninggikan lutut dan mengambil ubat penghilang kesakitan tanpa preskripsi boleh melegakan kesakitan.

Jika bengkak atau kesakitan berlarutan lebih daripada dua jam rehat atau kurangkan jumlah senaman.





Antara jenis senaman yang boleh dilakukan ialah...

# Senaman kekuatan: Ia menggunakan gelung senaman atau alat yang tidak begitu mahal untuk meningkatkan ketahanan.

# Aktiviti aerobik: Membantu memperbaiki sistem peredaran dan memastikan paru-paru berada dalam keadaan sihat.

# Aktiviti pelbagai pergerakan: Memastikan sendi fleksibel.

# Senaman ketangkasan: Membantu mengekalkan kemahiran hidup seharian.

# Senaman leher dan kekuatan belakang: Membantu mengekalkan kekuatan dan kefleksibelan tulang belakang.


FAKTA: Osteoartritis
Fakta Atau Rekaan?


Ada beberapa faktor tidak benar dan salah faham mengenai OA. Berikut adalah antara fakta penting yang perlu diketahui sama ada mitos atau benar:


Mitos

# Cuaca sejuk akan membuatkan osteoartritis semakin teruk.

# OA salah satu proses penuaan yang tidak dapat dielakkan seperti rambut beruban dan perubahan kulit.

# OA disebabkan oleh penggunaan, kehausan dari lusuh terhadap sendi selama bertahun-tahun.

# OA tidak boleh diubati.

# OA adalah sama seperti osteoporosis.


Benar

# Walaupun benar sendi yang sakit amat sensitif terhadap cuaca, tiada bukti bahawa iklim jangka masa panjang mempunyai kesan terhadap penyakit itu. Jadi tiada gunanya berpindah ke tempat lain di dalam dunia ini.

# OA juga boleh berlaku kepada orang muda, tetapi orang yang lebih tua mempunyai kebarangkalian hilang upaya yang lebih.

# Walaupun trauma fizikal memainkan peranan penting dalam permulaan OA, sebab sebenarnya adalah tindak balas autoimun di dalam menyebabkan perubahan mikroskopik di dalam rawan sendi.

# Ada banyak rawatan elektif bagi osteoartritis yang akan menolong yang menghidap OA.

# Osteoporosis disabitkan dengan densiti tulang yang rendah, manakala OA adalah sebaliknya, yang mana ada pertambahan densiti dan pertumbuhan tulang di keliling sendi.


No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...