Sunday, May 12, 2013

JAKET TIDAK LAPUK DITELAN ZAMAN


Berita Harian,  Rabu 27 Mei, 2009

Oleh Nor Affizar Ibrahim

Jaket tak lapuk di telan zaman

JIKA tahun lalu, jaket hud atau jaket menutup kepala kembali bagi memeriahkan aliran fesyen terutama di kalangan remaja dan anak muda, tahun ini cita rasa untuk bergaya seperti itu dilihat semakin surut.


Bagaimanapun, jaket tetap ada keistimewaan kerana saban tahun ia tidak pernah dipinggirkan dan sentiasa menjadi pilihan untuk bergaya, tidak kira apa saja musim yang tiba.
  

Meskipun pemakaian jaket pada asasnya sebagai penebat suhu sejuk, kegunaannya dipelbagaikan apabila daya kreatif manusia dalam fesyen semakin bercambah.




Menariknya, jaket digayakan pelbagai peringkat usia, sama ada lelaki mahupun wanita. Begitu juga senario di negara ini biarpun, iklimnya agak panas ia tidak menghalang masyarakat di negara ini.

i membuat pilihan bergaya dengan jaket sama ada ke pejabat mahupun ketika menghadiri acara kasual.

Ini bermakna, jaket boleh membuat seseorang itu tampil gaya kemas, anggun mahupun ranggi, tetapi dengan syarat mestilah sesuai dengan gaya potongan dan pilihan material. Antara material untuk jaket ialah kulit, denim, tweed, fabrik bulu, kodroi dan baldu.

Satu lagi keistimewaan mengenai pemakaian jaket ialah boleh dipadankan dengan apa saja pakaian sama ada dengan celana panjang atau pendek, gaun dan skirt.


 


 
INFO
  
BERGAYA DENGAN JAKET






* Pemakaian jaket sebenarnya tidak selalunya tepat dengan melapik baju atau blaus lengan panjang di bahagian dalam.
  
 * Penampilan seseorang wanita akan menjadi lebih menarik apabila jaketnya mendedahkan sedikit bahagian dada.
  
 * Jika memilih untuk tidak mengenakan butang jaket, baju berkait ringkas atau yang berfabrik nipis akan memberi kesan pemakaian lebih bebas.
  
 * Padankan jaket berbutang dengan hiasan rantai cantik bagi menyerikan bahagian dada.
    

* Pastikan pergelangan tangan jaket tidak terlalu lebar kerana mengganggu ruang lengan. Tanggalkan segala pelapik pada bahagian bahu dan buat sedikit ubah suai pada bahagian berkenaan.
  
  * Gunakan jaket bagi menampakkan kesan kontra pada gaya penampilan anda. Jika memiliki jaket yang cantik, padankan ia dengan seluar denim atau skirt hitam.
  
  * Cuba seberapa banyak gaya yang anda mampu lakukan dengan hanya menggunakan sehelai jaket.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...