Thursday, August 29, 2013

Diari Baru Bibi Sharliza

Berita Harian, Sabtu, 17 Julai  2010

Oleh Nor Affizar Ibrahim; Nor Afzan Mohamad Yusof

Diari baru Bibi Sharliza


BEBERAPA kali cuba mengatur hari, hajat untuk menemubual empunya diri tercapai juga akhirnya. Mengelakkan penulis tersasar haluan, pemandu dihantar bagi menjadi pandu arah.
  
 Hanya lebih kurang lima minit dari bandar Senawang, kami tiba di tempat yang dijanjikan. Selepas menanti seketika di pejabatnya yang menjadi tempat pertemuan diatur, wajah ditunggu-tunggu kemudian muncul. Berbaju kurung cerah, ramah menyapa khabar sambil kuntuman senyuman mesra terukir kepada penulis dan jurugambar, Owee Ah Chun.

\Riak wajah ceria yang dipaparkan seolah-olah menggambarkan, `dunia baru' ditempuhinya mekar segar. Berkata-kata dalam hati penulis, tentu bekas Setiausaha Puteri UMNO Malaysia yang kini bergelar, Puan Sri Bibi Sharliza Mohd Khalid sedang melalui hari-hari cukup manis dalam hidup atau setidak- tidaknya, masih lagi dalam tempoh `berbulan madu' dengan suami, Tan Sri Mohd Isa Samad yang menjadi pasangan baru dalam hidupnya pada 14 April lalu.
  
  "Apa sebenarnya, cerita kita hari ini ya. Saya sebenarnya, sudah pun membaca sekali lalu soalan yang ingin ditanya dan berasa geli hati juga apabila ada soalan, macam mana Tan Sri melamar saya," katanya membuka bicara awal sambil ketawa kecil.
  
  Sikap sederhana, ramah dan mudah mesra serta tidak banyak `protokol' yang ditunjukkan Bibi Sharliza menjadikan temubual tengah hari itu berlalu dalam suasana santai. Tetapi sayang sekali, suaminya tidak dapat hadir sama dalam pertemuan itu kerana ada urusan lain.
  
  Namun, untuk tidak menghampakan penulis, melalui isteri sempat juga bekas Menteri Besar Negeri Sembilan dan kini Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bagan Pinang itu menitipkan jawapan bagi beberapa soalan yang sudah diajukan sebelum ini.
  
  "Ala Tan Sri tidak ada lamar-lamar pun, tetapi ada juga menyatakan hasrat hendak memperisterikan saya. Itupun di kopitiam. Depan beberapa kenalan rapat, Tan Sri tanya kalau saya sudi berkahwin, dia hendak hantar wakil datang ke rumah. Itulah karakter Tan Sri, lurus dan tidak pandai bercinta. Malah, Tan Sri sendiri pun mengakui tidak reti nak bercinta- cinta. Senang cerita, Tan Sri orangnya ringkas dan tidak rumit. Kita mungkin nampak dia main-main dengan kata-kata diucapkan, tetapi itulah yang sebenar, keluar daripada hati nalurinya.
  
  "Saya pula, apabila diajukan soalan itu mengambil jalan mudah. Kata saya, kalau betul-betul ada hajat di hati datanglah ke rumah dan tanya emak serta ayah saya.
  
  "Lagipun, sememangnya saya sejak dulu lagi anak yang patuh dengan kata orang tua sebab itulah saya serahkan kepada orang tua membuat keputusan. Memang sungguh, Tan Sri datang ke rumah tetapi sebelum itu ditanyakan dulu kepada ibu saudara. Tan Sri datang ke rumah bersama sahabatnya dan terus tetapkan tarikh nikah iaitu hanya 10 hari lagi untuk kami buat persiapan.
  
  "Katanya, kalau ikut saya tentu lambat lagi sekurang-kurangnya setahun. Memang betul katanya, walaupun sudah bersetuju ketika itu memang saya ada terfikir untuk tangguhkan dulu pernikahan itu dan tidak jangka secepat itu. Tiada bantahan lagi, esoknya Tan Sri belikan baju pengantin," katanya tergelak lagi mengimbas detik yang cukup membahagiakan itu.
  
  Bibi Sharliza, 40, sebelum ini pernah melalui kegagalan hidup berumah tangga, akhirnya selamat diijabkabulkan dengan, Mohd Isa, 61, yang lebih empat tahun menduda selepas kematian isterinya, Puan Sri Hazizah Tumin pada 7 Disember 2005 akibat barah parotid (kelenjar pipi).
  
  Majlis yang diadakan cukup sederhana dan dikhususkan untuk saudara mara serta kenalan rapat saja. Malah, atas permintaan Bibi Sharliza tiada wang hantaran disertakan, manakala acara bersanding dan tepung tawar juga tidak dibuat. Hanya adat menyarungkan cincin berlian ke jari manis pengantin perempuan bagi upacara membatalkan air sembahyang dilakukan.
  
  Namun, yang menjadikan hari itu paling bahagia bagi kedua-dua mempelai ialah kehadiran anak masing-masing. Keempat-empat anak Mohd Isa bukan saja bersetuju dan merestui perkahwinan itu, tetapi turut sama meraikan iaitu Mohamad Najib, 32, Megawati, 30 dan Lelawati, 27, serta Juhaida, 21, yang bergegas pulang dari luar negara semata-mata ingin berkongsi detik bersejarah itu.
  
  Begitu juga keempat-empat anak Bibi Sharliza - Nurdinie Mohd Fadhil Shariff , 13, Nurdamia, 11, Muhammad Amir Ikram, 8, dan Qaseh Rauhah yang baru berusia empat tahun, tanpa banyak kerenah gembira menerima `bapa baru' dalam hidup mereka.
  
  "Tidak ada banyak perkara yang berubah secara drastik selepas kami berkahwin. Anak-anak Tan Sri, masih panggil saya Kak Bi, tetapi kadang- kadang Najib ada juga panggil saya Mama. Anak-anak saya pula, memanggil Tan Sri- `Abah' seperti anak Tan Sri memanggil bapanya. Saya rasa biarlah keadaan seperti dulu kekal, jika berubah pun biarlah tidak terlalu tiba- tiba," katanya terus ceria berkongsi cerita.
  
  Untuk tidak merumitkan keadaan dan memastikan jalur kehidupan membina keluarga baru berjalan lancar, pasangan suami isteri itu membuat keputusan mengikut kesesuaian masa serta keadaan atau pun bergilir-gilir tinggal di rumah yang masing-masing duduki sebelum ini.
  
  Ini bermakna, ada ketika mereka tidur di Senawang di mana rumah Bibi Sharliza dan anak-anak berlindung sebelum ini atau jika tidak pun, mengambil keputusan bermalam di Nilai iaitu rumah Mohd Isa dan arwah isteri serta anak-anak menetap sejak dulu.
  
  Pasangan berkenaan juga ada masanya balik ke Kuala Pilah iaitu rumah ibu bapa Bibi Sharliza dan keluarga lain sering berkumpul, terutama pada hari hujung minggu. Jika Mohd Isa ada acara atau aktiviti di kawasannya pula, mereka akan singgah di rumah arwah isteri pertama Mohd Isa iaitu di Port Dickson.
  
  "Pernah Tan Sri kata pada saya, senang-senang letak saja beg pakaian dalam kereta, dia akan turut saja dan hendak tidur rumah mana-mana sekali pun boleh saja. Begitulah Tan Sri, senang diajak berunding dan sentiasa mengambil berat serta menjaga hati orang lain. Bagi saya pula, biarlah kami pasangan suami isteri yang bersusah-payah asalkan, dapat menjaga hati orang lain.
  
  "Saya juga berpendapat, tidak perlulah anak bertukar sekolah dan berpindah rumah baru hanya kerana ibunya sudah berkahwin baru. Saya tidak mahu memaksa anak-anak dan mahu mereka turut merasai perubahan kesan daripada perkahwinan kami," katanya.
  
  Mengenai perbezaan usia yang begitu jauh antara mereka berdua, Bibi Sharliza menegaskan, tidak pernah risau mengenai hal itu kerana sebelum itu dirinya pernah berkahwin dengan pasangan lebih muda. Begitu juga soal harta dan pangkat, cuma yang membuatkannya tidak selesa ialah kedudukan Tan Sri dan juga gelaran Puan Sri disandangnya kini.
  
  "Saya tidak selesa apabila menghadirkan diri dalam sesuatu majlis, ada wanita berusia jauh lebih tua daripada saya yang dulunya lebih mesra memanggil `Bi' atau YB, kini memanggil saya Puan Sri. Saya rasa, penghormatan itu terlalu tinggi untuk saya," katanya yang tiba-tiba memaparkan wajah gusar.
  
  Berkongsi rasa hati mengenai perkahwinan sekarang dan sebelum Bibi Sharliza tegas menyatakan, tiada perbandingan sebaliknya yang lebih penting dalam kehidupan hari ini ialah kebahagiaan untuk semua orang di sekeliling, termasuk kelapan-lapan anak mereka.
  
  "Bahagia untuk saya sudah ada, apa yang saya inginkan ialah membuatkan orang lain berasa bahagia," katanya telus.
  
  Beralih cara didikan dan asuhan keempat-empat anaknya yang masih kecil Bibi Sharliza berkata, dirinya lebih bertanggungjawab mencorakkan masa depan mereka, manakala Mohd Isa memberikan sokongan dan membantumana perlu. Begitu juga harapannya kepada bekas suami, walaupun mereka sudah tiada apa-apa hubungan, tanggungjawab sebagai bapa kandung kepada anak mesti dilunaskan.
  
  Katanya, kepada anak-anak juga selalu diberikan nasihat supaya mencontohi dan mengikuti kejayaan abang serta kakak tiri mereka yang semuanya berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading.
  
  Bibi Sharliza kini sibuk menguruskan perniagaan keluarga dan memegang jawatan Pengarah Lam Seng Manufacturing Sdn Bhd. Namun, ada ketika dirinya turut meluangkan masa mengiringi atau menemani suami dalam program serta majlis tertentu serta masih bergiat cergas dalam politik, khususnya memberi bimbingan ahli-ahli Puteri UMNO di Negeri Sembilan.
  
  "Sebenarnya, untuk berjaya dalam hidup impian saya sudah banyak yang tercapai. Apa yang saya harapkan kini ialah kehidupan akan terus berkekalan berjalan dengan baik," katanya menutup bicara tengah hari itu.
  
  Tidak romantik
  
  RATU : Bagaimanakah kehidupan baru Tan Sri kini dengan kehadiran suri hidup kini?
  
  TAN SRI: Perkahwinan baru memberikan saya tanggungjawab lebih besar, dengan bertambah empat orang lagi anak yang perlu dijaga. Apa yang pasti keperluan serta kasih sayang diberikan kepada anak-anak yang semakin dewasa, tidak sama dengan yang sedang meningkat dewasa. Kelebihan diri saya apabila saya tidak mengambil mudah sesuatu perkara dan berusaha memenuhi permintaan anak-anak walaupun mungkin orang anggap ia satu permintaan yang kecil. Semampu mungkin saya tidak mahu menghampakan keinginan anak-anak, yang mana ia sebenarnya bukan tugas yang mudah. Orang kata kalau budak-budak, diberikan gula-gula pun mereka sudah tertawan hati dengan kita, tetapi anak yang dewasa, mungkin sekarang mereka tidak kata apa-apa, tetapi mana tahu mereka simpan dalam hati? Itulah yang mahu saya elakkan.
  
  RATU :
Boleh Tan Sri berkongsi dengan pembaca BH ketika melamar Puan Sri dan meyakinkan dirinya untuk menerima Tan Sri?
  
  TAN SRI: Saya ni jenis suka berterus terang dan mungkin juga tidak romantik. Sebenarnya sejak setahun lalu, apatah lagi selepas Bibi bergelar ibu tunggal, ramai rakan-rakan yang selalu mengusik, `kahwin sajalah dengan Bibi, Tan Sri, kan senang untuk bergerak kemana-mana'. Saya `melamar' Bibi, di sebuah kopitiam, sambil minum-minum. Saya cakap kepada Bibi, kalau `susah sangat kita kahwin sajalah'. Sebab lebih mudah saya bergerak untuk bekerja melawat kawasan. Dan Bibi katakan kepada saya kalau mahu, jumpa sajalah dengan orang tuanya, tetapi syaratnya kalau bersungguh, saya perlu terimadan sanggup menjaga anak-anaknya.
  
  RATU : Orang kata, berkahwin pada usia yang semakin meningkat membuatkan diri semakin cemburu terutama apabila pasangan lebih muda. Apa komen Tan Sri?
  
  TAN SRI: Saya bukan pertama kali mendirikan rumah tangga dan bukan muda lagi. Saya kenal Bibi pun ketika beliau aktif dalam Puteri UMNO, dan selalu juga berurusan dengan lelaki, justeru soal cemburu itu tidak ada. Bukan tiada langsung, cemburu itu perlu ada, tetapi tidaklah keterlaluan hingga menimbulkan rasa tidak selesa. Kalau orang tanya kenapa saya tertarik dengan Bibi, sebenarnya saya tertarik dengan kemesraan dan keluarga besar Bibi, yang mana saya tidak pernah rasai sebelum ini. Kalau nak katakan tertarik dengan kecantikan dan wanita muda, saya tidak fikir begitu kerana saya selalu juga berjumpa dengan wanita muda dan cantik, tetapi tidak menjadipunkan?. Selebihnya ia sebenarnya jodoh yang sudah diaturkan oleh-Nya.
  
  RATU : Perkahwinan Tan Sri yang pertama berakhir hingga ke akhir hayat. Apakah Tan Sri akan mempraktikkan cara yang sama dalam membina keluarga sekarang?
  
  TAN SRI: Saya jenis lelaki yang setia kepada cinta. Perkahwinan pertama berakhir hingga ke akhir hayat isteri. Justeru, saya mengharapkan bersama Bibi pun hingga ke akhir hayat. Lagi lama usia perkahwinan kita, semakin itulah kuat kasih sayang, tidak kiralah sekalipun sudah berusia. Umpama makan cempedak, nampak di luar memanglah hodoh, tetapi kalau disalut dengan tepung, bukan saja nampak cantik, bahkan sedap dimakan. Selain itu, saya fikir untuk sesebuah rumah tangga itu kekal ialah kita mesti mengamalkan sifat bertolak ansur dalam pelbagai perkara. Kita perlu fokus kepada keperluan hidup berkeluarga, sekiranya kita hilang tumpuan dan mengutamakan perkara luar atau godaan luar, sudah pasti rumahtangga yang dibina tidak kukuh.
  
  RATU : Nasihat Tan Sri kepada pasangan yang berkahwin, tetapi mendapat banyak halangan contohnya tentangan keluarga, berdepan masalah kewangan dan sebagainya.
  
  TAN SRI: Keluarga itu penting, tetapi ibu bapa tidak seharusnya terlalu berkeras dengan anak-anak membabitkan soal jodoh dan hasrat anak untuk berumah tangga. Memang orang muda selalunya ghairah dengan pilihan sendiri yang kadangkala orang tua tidak suka, tetapi dalam menyelesaikan masalah, ibu bapa seharusnya memberikan panduan dan menyelesaikan masalah, bukan menambah kekusutan yang mungkin sudah ada sepanjang tempoh anak berkira- kira untuk mendirikan rumahtangga seperti meletakkan hantaran terlalu tinggi dengan hasrat si lelaki membatalkan hasrat meminang dan sebagainya. Begitupun, mana-mana pihak perlu bertolak ansur dan memikirkan perkahwinan bukan untuk sehari dua, sebaliknya membawa hingga ke akhir hayat.
  

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...