Friday, March 23, 2018

TARIKAN SUPERMODEL 81 TAHUN

Berita Harian, Isnin Feb 23, 2015

Susunan Nor Affizar Ibrahim

Tarikan supermodel 81 tahun


Kulit depan, edisi khas terbaharu majalah New You, menampilkan sesuatu yang istimewa dan di luar kebiasaan.
    Biasanya, model lelaki atau wanita muda yang terpampang dan menjadi daya pemikat tersendiri untuk pembaca. Namun, untuk edisi terkini, kulit majalah gaya hidup itu menampilkan bekas supermodel berusia, Carmen Dell'Orefice, 83, yang tampak glamor bergaya mengenakan busana bersahaja dengan dominasi warna gelap.

  Busana hitam disarungkan Dell'Orefice kian menonjolkan keanggunan apabila dipadankan dengan aksesori mutiara, sarung tangan panjang dan menampilkan dandanan rambut yang menerapkan gaya klasik nan anggun.
  Walaupun sudah berusia, penampilan gaya diserlahkan pada kulit depan majalah itu tidak memudarkan kecantikan nenek yang masih aktif sebagai model.
 


Kembali kuasai wilayah

 
Dell'Orefice mengakui, tahun lalu beliau masih mencari jalan bagaimana untuk melakukan pekerjaan itu.

Namun, pengalaman bekerja sebagai model selama 70 tahun memberikan inspirasi hingga tercipta gaya anggun yang menarik perhatian dan membuktikan sekali lagi, beliau masih berada di atas dalam lapangan itu.



  Supermodel legenda ini juga mengakui, beliau sering diminta menjadi penghias kulit depan majalah selama 25 tahun terakhir kerjayanya.

"Saat ini saya berada di wilayah perniagaan yang menginginkan pemasaran yang bukan menjadi kelaziman; umur senja dan rambut putih. Saya kini, perlahan-lahan kembali hadir dan mulai 'menguasai' wilayah itu sedikit demi sedikit, sekali gus mewakili model seusia saya," kata Dell'Orefice kepada New You.









Bukan hanya bergaya untuk majalah, supermodel kelahiran New York pada tahun 1931 itu, baru-baru ini juga berjalan di atas pentas peragaan, Singapore Digital Fashion Week. Pada peragaan minggu fesyen itu, beliau mengenakan busana yang menyempurnakan penampilannya dan kelihatan anggun, matang dan mempesona.
  Apa yang pasti, sebagai mantan supermodel, wanita ini memang belum kehilangan kecantikan masa mudanya. Meskipun waktu berlalu membuat rambutnya memutih dan wajahnya mulai dipenuhi kedutan, Dell'Orefice masih sering tampil sebagai model untuk produk fesyen terkenal di dunia.
  Wajahnya masih fotogenik dan karismanya masih terpancar sebagai seorang supermodel. Bahkan, sebagai supermodel senior, beliau tidak dinafikan tampak awet muda dibanding kebanyakan wanita seusianya.
 

Bakat mula terserlah

 
Bakat Dell'Orefice dalam dunia model mula dikesan ketika usianya 13 tahun. Ketika menaiki bas untuk ke kelas balet, beliau didatangi oleh isteri jurugambar, Herman Landschoff yang menawarkannya menjadi model.

    Dell'Orefice kemudian menjalani uji bakat sebagai model di Pantai Jones. Pada tahun 1946, bapa angkatnya memperkenalkan beliau kepada Vogue dan ketika berusia 15 tahun beliau menandatangani kontrak peragaan untuk RM30 ($7.50) sejam.
  Dell'Orefice menjadi model kegemaran jurugambar, Erwin Blumenfeld yang juga merakamkan gambar pertamanya untuk kulit depan Vogue pada tahun 1946. Melalui beberapa cabaran, dari tahun ke tahun kerjaya beliau sebagai model akhirnya terus bersinar. -AGENSI

1 comment:

  1. Numpang promo ya Admin^^
    ajoqq^^com
    mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
    mari segera bergabung dengan kami.....
    di ajopk.club....^_~
    segera di add Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...