Monday, March 19, 2018

BANGUN PAGI BOLEH LANGSING



Berita Harian, Rabu Februari 10, 2016

Susunan: Nor Affizar Ibrahim

Bangun pagi boleh langsing




Bangun pagi mempunyai banyak manfaat. Namun, segelintir individu ada yang liat bangun pagi, khususnya pada hari cuti atau tidak bekerja.
  Pada hari cuti, seolah-olah dijadikan hari untuk `balas dendam', tidur hingga matahari naik sebagai `ganti' bagi setiap hari yang harus bangun pagi.

  Tabiat ini tidak wajar dijadikan amalan kerana bangun pagi akan membuatkan anda berasa lebih baik dan segar. Berbanding, bangun kesiangan ia boleh memberikan beberapa kesan negatif pada tubuh.
  Antaranya boleh menyebabkan kenaikan berat badan. Ini berlaku kerana kadar metabolisme dalam badan berjalan sangat perlahan ketika anda tidur. Disebabkan itulah bagi individu yang mengamalkan tidur berlebihan, berisiko tinggi untuk mengalami obesiti sehingga 21 peratus berbanding mereka yang mendapatkan tidur secara normal.
  Sekiranya anda biasa tidur lebih dari lapan jam setiap hari, risiko menderita sakit jantung juga adalah tinggi. Berdasarkan beberapa penelitian yang dijalankan, jumlah tidur sembilan hingga 12 jam sehari, tidak digalakkan kerana ia melebihi had waktu rehat yang sepatutnya.
 

Hilang waktu produktif

 
 Waktu tidur yang lebih dari lapan hingga sembilan jam sehari boleh meninggalkan kesan negatif ke atas tubuh. Pola tidur berlebihan boleh melambatkan fungsi sel otak, sekali gus mengakibatkan masalah ingatan. Jika tidak ditangani segera, ia mungkin lebih membahayakan hingga mengundang risiko nyanyuk.
    Bukan itu saja, tidur hingga kesiangan juga akan membuatkan anda kehilangan waktu produktif. Menurut pakar kesihatan, pagi waktu yang paling produktif kerana tubuh dan fikiran anda masih dalam keadaan segar.
  Jadi, jika menghabiskan pagi dengan tidur terlalu lama, maka anda akan kehilangan banyak waktu produktif dalam sehari.
 

Hasil penelitian

 

Dalam satu penelitian dibuat turut menemukan, jika individu itu bangun pagi boleh memiliki tubuh lebih langsing dan mereka juga lebih bahagia.
  Penelitian itu menggunakan data dari uji gen iaitu 23And Me. Data diambil dari 90,000 DNA responden yang kemudiannya dibahagi menjadi dua golongan. Golongan pertama, lebih produktif pada malam manakala yang kedua, lebih produktif pagi hari.
  Hasilnya, peneliti menemukan ada 15 gen yang terkait dengan orang yang bangun dan aktif pada pagi hari atau disebut morning person.

  Responden selain memiliki tubuh yang lebih langsing juga ditemukan lebih bahagia. Malah, responden yang bangun pagi juga memiliki kecenderungan lebih sedikit berisiko mengalami kemurungan.
  Peneliti, David Hinds, berkata, hasil penelitian itu berjaya menunjukkan perilaku adalah asas siapa sebenar diri seseorang itu.
  "Menariknya, penelitian itu melihat bagaimana biologi kita berpengaruh kepada beberapa hal, seperti anda adalah morning person atau night owl," kata Hinds.
  Beliau berharap, hasil penelitian berkenaan ia dapat membantu keadaan dari penyakit genetik yang pelbagai dan mengerti perbezaan manusia satu dengan yang lainnya. - AGENSI

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...