Tuesday, March 20, 2018

ANAK PERTAMA BERI KESAN KEPADA BAPA MUDA

Berita Harian, Khamis Mac 19, 2015

Susunan Nor Affizar Ibrahim


Anak pertama beri kesan kepada bapa muda


Menjadi bapa pada usia muda memerlukan individu itu bersiap sedia dari segi mental dan fizikal. Semua ini penting bagi menunaikan amanah dan menggalas tanggungjawab sebagai seorang suami kepada isteri serta bapa kepada anak.
    Hakikatnya, bergelar bapa tidak mudah apatah lagi menjadi bapa muda, sudah semestinya mencabar. Alasan masalah sumber ekonomi, berhadapan dengan perilaku yang masih kurang matang dan kemampuan menunaikan tanggungjawab antara cabaran harus dihadapi.
  Bagaimanapun, sebagai seorang lelaki dan ketua keluarga, menyediakan keperluan asas menjadi tanggungjawab utama. Pastinya, semua itu sedikit sebanyak memberikan cabaran bagi bapa untuk memenuhi keutamaan ini.
  Apabila sudah ada anak, bapa harus bersedia dari segi fizikal dan mental untuk memenuhi kehendak serta keperluan isteri atau anak. Pengabaian hak boleh meruntuhkan sesebuah institusi keluarga.
  Satu kajian di luar negara yang mengambil masa 20 tahun dan membabitkan 10,623 responden, menyatakan dari semasa ke semasa, jumlah bapa muda yang mengalami gejala kemurungan selepas kelahiran anak pertama, terus meningkat hingga 68 peratus.
  Kesimpulan itu diterbitkan oleh National Longitudinal Study of Adolescent Health yang turut menghuraikan, bapa muda yang mengalami putus asa dan kemurungan adalah mereka berusia sekitar 25 tahun.
 

Gejala awal

 
Senario ini tentu meresahkan kerana keseimbangan emosi orang tua, sama ada bapa atau ibu, sangat berpengaruh pada pertumbuhan perkembangan bayi. Sebagai pencegahan, peneliti menyarankan beberapa gejala awal kemurungan perlu diberikan perhatian. Antara gejala awal itu ialah:
 
  - Selalu berasa sedih dan cemas berlebihan.
   
  - Mudah tertekan dan sukar membuat keputusan.
   
  - Tenaga menurun dan cepat penat.
   
  - Insomnia dan sering terbangun dengan perasaan panik.
   
  - Selera makan kurang.
   
  - Sering menyakiti dan menyalahkan diri sendiri.
   
  - Mudah marah dan terlampau peka terhadap hal sekitar hingga menimbulkan amarah.

   Tidak mudah kesan

 
Bagaimanapun, menurut peneliti yang terbabit dalam kajian ini sepakat, mengesan tekanan pada bapa adalah tidak mudah. Justeru, jika bapa muda mengalami beberapa gejala di atas, segera berjumpa dan membuat pemeriksaan dengan pakar psikologi.
  Selain itu, berkomunikasi dengan isteri dan membincangkan kekhuatiran dirasakan, juga efektif dalam meredakan kemurungan.
  Hasil kajian juga mendapati, satu daripada sepuluh bapa dilaporkan berasa tertekan sebelum isterinya melahirkan anak. Keadaan itu terus berlanjutan hingga bayi berusia 12 minggu. Memang tidak semua bapa mengalami hal demikian, tetapi tidak ada salahnya untuk melakukan pelbagai tindakan pencegahan.

   Sebab kemurungan

 Sebelum ini, kajian sama pernah dibuat oleh Dr Craig Garfield dari Feinberg School of Medicine, Universitas Northwestern di Chicago, Amerika Syarikat.


  Penelitian Dr Craig dan kumpulannya, mendapati lelaki yang menjadi bapa muda pada usia 20-an mengalami peningkatan risiko gejala kemurungan lebih tinggi ketika bayi pertama mereka lahir.
  Kemurungan ini terus meningkat lima tahun pertama usia anak atau ketika mereka memasuki pusat asuhan kanak-kanak.
  Penelitian ini sudah diterbitkan dalam Journal of Pediatrics. Kajian membabitkan lebih daripada 20,000 bapa muda berusia 20-an menunjukkan, lima hingga 10 peratus bapa muda mengalami kemurungan ketika bayi pertama mereka lahir.
  Peneliti menyimpulkan, kemurungan muncul akibat campuran rasa tekanan dan perubahan biologi selama proses kehamilan dan isteri mereka bersalin. Tubuh lelaki memang tidak terpengaruh, namun kehidupan mereka pasti berubah. - AGENSI

1 comment:

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini
    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 8 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandarQ
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    -bandar 66 (new game )
    Dapatkan Berbagai Bonus Menarik..!!
    PROMO MENARIK
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami
    Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu
    menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) |
    Whatshapp : +855969190856

    ReplyDelete

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...