Friday, August 15, 2014

PENAMPILAN BANTU TINGKAT KEYAKINAN DIRI

Berita Harian, Selasa Januari 11 2005

Penampilan bantu tingkat keyakinan diri



Oleh  Nor Affizar Ibrahim


BAYANGKAN anda berada dalam satu majlis, semua hadirin memakai baju kemas, rapi dan dengan rambut yang didandan cantik dan wajah disolek berseri. Sedangkan anda, mengenakan pakaian yang menampakkan kedut seribu dan memperlihatkan rambut serta wajah tidak terurus.
  
  Dengan cara penampilan seperti itu dan jauh berbeza daripada hadirin lain, adakah anda berasa kekok menyertai majlis itu? Jawapannya pasti `tidak'. Penampilan seperti itu jelas sekali, tidak bersesuaian dengan majlis berkenaan dan sekali gus, memalukan diri sendiri selain membuatkan anda berasa tidak selesa untuk berdamping dengan tetamu yang lain.
  
  Ketua Perkhidmatan Pelanggan dan Pembangunan Manusia, Malaysia Airlines, Afifah Abdul Rahim, berkata penampilan diri adalah penting bagi setiap individu walau pada bila-bila masa dan berada di mana-mana, sekalipun ketika di rumah.
  
  Beliau berkata, umumnya ketrampilan diri membawa pengertian yang merangkumi cara tatarias, cita rasa berpakaian, hemah diri, cara komunikasi dan kemahiran sosial. Oleh itu, semua itu perlu dijaga dan diberikan perhatian bagi menonjolkan ketrampilan diri yang sempurna.
  
  "Tatarias adalah salah satu aspek penting pada diri seseorang itu kerana melaluinya hanya dalam tempoh 30 saat, orang lain akan membuat tanggapan atau andaian pertama terhadap diri anda. Ini kerana tatarias ialah pengurusan diri yang menitikberatkan mengenai kekemasan, kesempurnaan dan kesesuaian dalam penampilan diri.
  
  "Tatarias bukan soal untuk bersolek semata-mata atau dengan niat untuk menunjuk-nunjuk tetapi memberi tanggapan awal yang positif orang lain terhadap anda. Hemah diri pula adalah pakaian rohani dan jasmani seseorang yang dinyatakan melalui tingkah laku dan gerak geri," katanya ketika berceramah mengenai ketrampilan diri pada program Nur Wanita Bestari yang diadakan di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, baru-baru ini.
  
  Afifah berkata, wanita sebagai pegawai atau kakitangan di pejabat atau sebagai suri rumah di rumah dan ibu kepada anak-anak perlu menjaga kekemasan diri dari hujung rambut hingga ke kaki.
  
  Ketrampilan yang tidak kemas bukan saja tidak selesa tetapi juga mengganggu kita membuat tugasan dan secara tidak langsung, tiada keyakinan diri.
  
  "Jangan pergi kerja saja kita hendak kemas dan cantik sedangkan, penampilan ketika di rumah tidak dijaga. Lagipun, Islam sendiri menuntut kita berpakaian cantik. Begitu juga dengan suri rumah walaupun tidak bekerja, mesti jaga penampilan dan selalu tonjolkan imej yang elok kepada anak. Harus ingat, suami lebih banyak habiskan masa di tempat kerja dan di pejabat semuanya bergaya. Jadi, berhati-hatilah," katanya turut memberitahu aspek asas tatarias merangkumi, menjaga kebersihan dan kesihatan diri dari segi fizikal mahupun dalaman.
  
  Mengenai cita rasa berpakaian, beliau berkata, sebaik-baiknya diukur mengikut penilaian individu seperti dari sudut kedudukan ekonomi, tahap pelajaran, tahap kedudukan sosial, kejayaan, moral dan imej diri.
  
  Katanya, untuk menggayakan pakaian pula sewajarnya mengenali bentuk badan diri dan bijak memilih potongan dan warna sesuai. Selain itu, kesesuaian pakaian mengikut majlis dihadiri dan sepadan dengan umur juga mesti diambil kira.
  
  "Kita mesti menerima hakikat bahawa potongan badan dimiliki hari ini tidak sama dengan suatu ketika dulu. Lebih-lebih lagi, bagi yang sudah berkahwin dan mempunyai anak. Jadi, pandai-pandailah memilih potongan sesuai. Mahal atau murah harga sesuatu pakaian, tidak usah ambil kira sangat sebaliknya, yang lebih penting ialah kemas dan bersih serta memberi keselesaan," katanya.
  
  Afifah turut memberi panduan cara berpakaian antaranya ialah mengelakkan memakai rantai pendek atau panjang jika bertudung. Bagi wanita yang bertudung dan rendah, jika memakai kerongsang hendaklah sematkan pada bahagian atas bahu agar tampak tinggi.
  
  Wanita berbadan besar yang memakai tudung dan ingin menampakkan ukuran badannya kecil, lebih baik jangan memakainya melepasi bahu dan bersilang. Cara ikatan tudung yang sesuai ialah melepaskannya di bahagian hadapan dan bagi menampakkan penampilan lebih kemas, ikat dengan menggunakan kerongsang berbentuk cincin.
  
  "Bagi yang tidak bertudung dan berbadan besar tetapi ingin kelihatan kurus, digalakkan memakai rantai labuh. Untuk yang berleher jinjang, cukuplah sekadar menggayakan rantai pendek," katanya.
  
  Afifah berkata, memakai aksesori bagi melengkapkan penampilan tidak salah tetapi elakkan penggunaan yang keterlaluan atau tidak melebihi jumlah lapan aksesori dipakai, pada sesuatu masa.
  
  Berbicara mengenai pilihan warna, beliau berkata, umumnya terbahagi kepada dua iaitu warna hangat dan sejuk. Warna sejuk antaranya ialah biru laut, ungu, kelabu dan merah jambu manakala warna hangat termasuk hijau lumut, warna bumi, firus, hijau pucuk pisang dan kuning.
  
  Katanya, jika memilih pakaian berwarna hangat, lebih sesuai menggayakan tudung yang ada rona itu. Baju warna sejuk lebih cocok dipadankan dengan kerongsang berwarna perak yang juga salah satu dari kumpulan warna itu.
  
  "Hitam dan putih adalah warna semula jadi. Memang ramai yang menyukai dua warna itu tetapi berhati-hati kerana tidak semua sesuai untuk menggayakan keduadua warna itu," katanya.
  
  Rosak imej kerana pakaian adalah disebabkan beberapa perkara berikut:

* tidak sesuai.
* keterlaluan.
* selekeh atau tidak kemas.
* terlampau berwarna-warni.
* tidak sesuai dengan ukuran badan.
* memakai hiasan yang salah.
* sudah lusuh.
* menjadi mangsa fesyen.
  
Kemahiran sosial lebih mudah terjalin apabila: * anda bertimbang rasa. * anda menggunakan budi bicara yang tertib. * anda pandai menyesuaikan diri.
  
  Komunikasi yang baik ialah: * menjaga bahasa tubuh. * sebutan yang jelas dan betul. * cara penyampaian berhemah. * isi kandungan yang sesuai dengan situasi.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...