Friday, August 15, 2014

Ibu tiri bolot harta

Berita Harian, Sabtu 4 Disember 2011
 Oleh Nor Affizar Ibrahim


Ibu tiri bolot harta

 BUKAN mahu membuka pekung keluarga tetapi sekadar ingin berkongsi cerita supaya apa yang dialami dapat memberikan pengajaran dan teladan. Berkali- kali, Azimah (bukan nama sebenar) cuba menerangkan kepada penulis hasrat hatinya itu.
  
  Kata Azimah lagi, paling ditakuti, masyarakat akan tersalah anggap dan memandang serong terhadap niat baiknya apabila bercerita mengenai kisah buruk keluarganya sedangkan dirinya amat berharap supaya masyarakat berasa insaf dan jangan sesekali `termakan' harta anak yatim piatu.
  
  Memulakan cerita, Azimah memberitahu sejak usia lima tahun, dia dipelihara oleh datuk dan neneknya iaitu selepas ibu dan bapanya bercerai. Setahun selepas itu, ibu Azimah meninggal dunia manakala bapanya terus menghilangkan diri. Sejak itu, Azimah tidak mengenal wajah bapanya.
  
  Perasaan Azimah meluapluap untuk mengenali bapanya, iaitu seorang pegawai kerajaan, akhirnya tercapai apabila kenalan bapanya berusaha mempertemukan kedua-duanya selepas terpisah selama 18 tahun.
  
  "Saya bersyukur, dapat bertemu ayah kandung selepas bertahun-tahun merindui kasih sayang seorang bapa. Pada pertemuan itu, bapa juga menyatakan rasa kesalnya meninggalkan saya tanpa memberi khabar berita dan berjanji akan cuba menebus kesilapannya. Pertemuan hari itu berlangsung dalam suasana tangis rindu dan gembira walaupun saya tahu, ayah mempunyai keluarga baru," cerita Azimah dengan bening mata yang mula bergenang air mata.
  
  Bagaimanapun, kata Azimah, pertemuan antara anak dengan ayah kandung itu dianggap Bibah iaitu ibu tirinya, bertujuan membolot harta suaminya. Sedangkan bagi Azimah, sebelum menemui ayahnya, dia sudah pun membulatkan tekad untuk menjadikan Bibah sebagai ibu kandungnya sendiri dan berharap dapat menumpang kasih sayang.
  
  Bibah ternyata tidak menerima Azimah sebagai anaknya, malah menghasut anak-anaknya hasil perkongsian hidup dengan bapa kandung Azimah supaya membenci kakak mereka.
  
  Hasrat Azimah untuk menumpang kasih dengan keluarga baru ayahnya berkecai kerana Bibah menggunakan pelbagai cara mengusirnya keluar dari rumah ayahnya. Sehinggalah kematian ayahnya, Azimah dihalau keluar rumah.
  
  "Saya mencuba pelbagai cara untuk mengambil hati ibu tiri tetapi setiap kali berbuat demikian, semakin banyak hati saya yang disakiti. Kadangkala, ibu tiri menganggap saya tidak lebih seperti kucing kurap yang boleh dihina dan dicaci sesuka hatinya," ujar Azimah lagi.
  
  Penderitaan itu tidak berakhir di situ, tanpa pengetahuan Azimah, ibu tirinya itu menggunakan khidmat peguam untuk mengeluarkan wang simpanan suaminya dari beberapa bank. Wang yang dikeluarkan itu satu sen pun tidak diberi kepada Azimah. Bibah juga menggunakan khidmat peguam untuk menukar hak milik tanah dan rumah peninggalan suami kepada namanya dan anaknya.
  
  Apabila mendapat tahu semua tindakan kejam ibunya itu, Azimah tiada pilihan lain dan melalui bantuan beberapa saudara, perkara itu dibawa ke Mahkamah Syariah.
  
  Kata Azimah, bukanlah dia hendak sangat berebut harta arwah bapanya itu tetapi sikap ibu tiri yang terlalu tamak dan sering memburuk-burukkan nama arwah ibu kandungnya serta seolah-olah ingin bermusuh dengannya, membuatkan dia tekad bertindak sejauh itu.
  
  Selepas turun naik mahkamah dan mengemukakan bukti kukuh, Azimah berjaya mendapatkan haknya. Namun, Bibah lebih bijak mengatur harta peninggalan suaminya mengikut kehendak nafsu. Semua tanah dan dua rumah, termasuk sebuah daripadanya dibina menggunakan wang yang dikongsi bersama bapa dan arwah ibu kandung Azimah pada awal perkahwinan mereka, ditukar hak milik dengan namanya dan anaknya.
  
  Azimah, walaupun diberi sebidang tanah sebagai mematuhi arahan mahkamah, surat kuasa mahkamah dan geran tanah itu masih disimpan ibu tirinya itu. Tidak kuasa lagi `melayan' sikap tamak ibu tirinya, Azimah membuat keputusan membiarkan tindakan Bibah namun berdoa supaya Allah memberi Bibah petunjuk.
  
  "Lima bulan tidak berkirim salam dan bertanya khabar, alih-alih saya dengar ibu tiri saya sakit diserang strok serta tidak boleh berjalan lagi. Keadaan kesihatannya boleh dikatakan agak teruk," ujar Azimah.
  
  Walaupun semakin uzur, Bibah masih tidak insaf dan enggan menyerahkan surat mahkamah serta geran tanah kepada Azimah.
  
  "Memanglah, Mahkamah Syariah sudah pun memutuskan segala-galanya mengenai pembahagian harta itu. Tetapi kalau ibu tiri hendak menyimpan geran tanah itu, biarlah dia simpan, saya tidak pernah rasa kecewa atau kesal," kata Azimah turut berdoa semoga penyakit ibu tirinya cepat sembuh dan bertaubat serta mengerjakan amal ibadat untuk bekalan akhirat.
  

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...