Friday, August 15, 2014

Anak mangsa cerai

Berita Harian, Sabtu, Mac 19, 2011

Oleh Nor Affizar Ibrahim

Anak mangsa cerai





TERKEDU seketika penulis apabila mendengar remaja berusia 16 tahun memuntahkan isi hatinya. Sepanjang pertemuan yang tidak sengaja itu, tutur bicara si anak remaja begitu lancar dan sesekali kematangannya terserlah apabila memberikan hujah bernas, yang dilihat amat jarang dilontarkan usia muda seperti itu.
  
  Walaupun baru berkenalan, tanpa berasa kekok Azmin (bukan nama sebenar) menceritakan satu persatu apa yang pernah dialami empat tahun lalu dan perasaan bergolak dialami kini. Mungkin sudah lama si anak remaja lelaki itu menyimpan segala yang terbuku di hati, lalu apabila ada yang sudi mendengarnya, ia dihamburkan semua.
  
  Meneliti luahan hati Azmin, penulis dapat menyimpulkan dalam dirinya ada perasaan kecewa, marah, dendam, sedih dan keliru. Punca hanya satu, perceraian orang tuanya empat tahun lalu.
  

Tiada daya 

Azmin memberitahu, sebagai anak, memang tiada daya langsung boleh dilakukan untuk menyelamatkan hubungan kedua ibu bapanya yang sedang bergolak. Walau apa keputusan yang dibuat oleh ibu dan bapanya, Azmin dan adik perempuannya, Azmira (bukan nama sebenar), mesti akur.
  
  "Kata orang, mungkin sudah jodoh mereka hanya setakat itu saja. Jadi, kami sebagai anak suka atau tidak, perlu menerima keputusan yang sudah dibuat," kata Azmin dengan wajah selamba.
  
  Cerita Azmin lagi, mungkin ketika itu dia sudah pun berusia 12 tahun, secara tidak langsung mudah untuknya menerima apa yang berlaku. Tetapi Azmira, yang ketika itu baru berusia sembilan tahun, mengalami kemurungan dan sedih dengan perceraian itu.
  
  "Tetapi kami adik-beradik, tidak pernah membenci papa atau pun mama. Walaupun kedua-duanya sering bergaduh, kami tetap sayangkan mereka. Lagipun, sebelum ini kasih sayang yang dicurahkan mereka pada kami tidak pernah kurang. Kedua-duanya walaupun sibuk bekerja, masih ada masa dan sentiasa mengambil berat terhadap kami," ujar Azmin yang tidak tahu punca ayah dan ibunya ingin bercerai.

  
  Remaja itu menambah, malah beberapa bulan sebelum ibu dan ayahnya mengambil keputusan bercerai, dia dan adiknya sering diajukan soalan oleh orang tua, siapakah yang akan mereka pilih untuk tinggal bersama.
  
  Katanya, setiap sekali soalan itu ditanya, tiada jawapan pasti yang diberikan kerana Azmin sendiri tidak tahu siapa yang ingin dipilih. Apatah lagi, kedua-duanya memang memberikan kasih sayang yang cukup kepada mereka dua beradik.
  
  "Jika saya tiada jawapan, adik apatah lagi. Tapi adik akan selalu menjawab kita tinggal sama-samalah, buat apa hendak tinggal berasingan," kata Azmin.
 
 Babak drama

  Akhirnya, detik yang ditunggu-tunggu tiba. Menghela nafas panjang, Azmin menyambung cerita, katanya, antara peristiwa yang tidak boleh dilupa ialah `babak drama' di luar Mahkamah Syariah antara ayah dan ibunya ketika kes perceraian mereka dibicarakan.
  
  Katanya, kejadian pertelingkahan hebat antara ibu dan bapa yang berlaku di depan mata dan disaksikan ramai orang pada hari itu benar-benar meninggalkan kesan kepada dirinya dan Azmira.
  
  Azmin berkata, apa yang difahami hari itu, hakim syarie membuat keputusan, menyerahkan hak penjagaan kekal dia dan adiknya kepada ibu mereka. Disebabkan tidak bersetuju dengan keputusan itulah, papa mereka bertindak menerpa ibu mereka di luar mahkamah sehingga berlaku pertikaman lidah.
  
  Kata Azmin, sebaik keluar dari mahkamah, ahli keluarga ibu dilihat cuba membantu bagi mengelak ayah mereka daripada berjumpa dan menghampiri Azmin serta adiknya. Inilah yang menimbulkan lagi rasa amarah ayahnya.
  
  "Itu cerita empat tahun lalu. Hari ini, saya sudah pun berusia 16 tahun, manakala adik pula 13 tahun. Selepas beberapa bulan bercerai, atas dasar tolak-ansur, saya dan adik sesekali dapat juga tidur bermalam di rumah papa. Tetapi selepas setahun bercerai, papa menyatakan hasrat untuk berkahwin lain.
  
  "Sudah tentu saya dan adik tidak boleh menghalang niat Papa itu. Selepas papa berkahwin baru, saya dan adik semakin jarang bertemu dengannya kerana kami sendiri tidak selesa tinggal bersama dengan ibu tiri tambahan dia mempunyai tiga anak yang hampir sebaya dengan kami.
  
  "Itu cerita Papa. Mama pula berkahwin baru selepas tiga tahun bercerai. Hubungan kami dengan mama juga semakin renggang dan seolah-olah ada jarak yang memisahkan kami.


Tidak puas hati


Lebih-lebih lagi, mama asyik memberi perhatian kepada adik kembar kami, hasil perkahwinan baru itu," kata Azmin dalam nada perlahan seolah-olah menyimpan perasaan tidak puas hati.
  
  Azmin turut mempersoalkan sikap ayah dan ibunya yang sebelum ini begitu beriya-iya mendapatkan hak penjagaan menjaganya dan Azmira ketika perceraian berlaku empat tahun lalu.
  
  "Dulu masing-masing bersungguh-sungguh hendak menjaga kami sehingga sanggup bertegang urat dan memalukan diri di khalayak. Sekarang ini, mereka seolah-olah lupa kehadiran kami. Walaupun sudah besar, saya dan Azmira masih perlukan belaian kasih sayang, tidak kisahlah walaupun masing-masing sudah ada kehidupan baru," kata Azmin.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...