Friday, August 15, 2014

Senaman kasih sayang

Berita Harian, Mac 6, 2012
Oleh Nor Affizar Ibrahim


Senaman kasih sayang


MEMPUNYAI anak kecil sering kali dijadikan alasan, tiada masa untuk bersenam. Kehadiran si kecil dikatakan akan mengganggu dan menyebabkan hilang tumpuan melakukan pergerakan.
  
  Justeru, ada yang lebih senang meninggalkan amalan senaman yang biasa dibuat sebelum ini dan menunggu si kecil sekurang-kurangnya, pandai berjalan atau boleh bermain sendiri terutama jika diberikan permainan mampu melekakannya.
  
  Ada juga mengambil inisiatif lain seperti mencuri-curi masa bersenam terutama ketika si kecil lena dibuai mimpi atau meminta bantuan orang lain menjaganya ketika melakukan senaman. Dengan cara ini, sekurang-kurangnya memberikan sedikit ruang dan kebebasan untuk melakukan senaman.
  
  Pemilik dan Jurulatih Kecergasan, Wan Suhaila Wan Abdul Malek, berkata senaman sebenarnya lebih menyeronokkan dan memberikan motivasi jika ibu turut membawa bersama si kecil turut serta.
  
  Wan Suhaila yang juga pemilik gim Contour Express, di Pusat Komersial Seksyen & Shah Alam, berkata ibu boleh `mengajak' bayi walaupun baru berusia tiga bulan bersenam bersama dan kehadirannya tidak akan mengganggu atau memberi tekanan jika tahu cara mengendalikan keadaan.
  
  Katanya, bersenam bersama anak seawal usia tiga bulan memberi beberapa kebaikan termasuklah dapat merapatkan hubungan kasih sayang antara ibu dengan bayi. Apatah lagi, pada peringkat usia bayi bawah satu tahun, pergerakannya banyak dipengaruhi interaksi dirinya dengan ibu bapa dan persekitarannya.
  
  Bayi banyak belajar dengan meniru kelakuan yang ditonjolkan ibu bapa dan persekitarannya. Stimulasi visual dan pendengaran diperlukan untuk menjana otak bayi menyusun maklumat. Oleh itu, pengalaman harian biasa seperti melakukan senaman bersama yang dialami bayi mampu merangsang organisasi perkembangan otak.
  
  "Kajian juga membuktikan pengalaman dan rangsangan yang diterima bayi pada tahun pertama dalam hidupnya akan mempengaruhi perkembangan dan fungsi otaknya, di kemudian hari. Kecerdasan otak bayi dapat dioptimumkan dengan senaman otak. Senaman otak adalah latihan yang dijalankan ke atas gerakan tubuh yang dinamik dan bersilang. Dengan bersenam, ia mendorong kepada keseimbangan aktiviti kedua-dua belah otak secara sekata. Ketika perkembangan kedua-dua belah otak seimbang maka kecerdasan anak menjadi maksimum," jelasnya.
  
  Wan Suhaila berkata, bagi ibu, ketika bersenam sudah pasti antara matlamatnya ingin mengekalkan kecergasan dan stamina, manakala anak bersenam akan menganggap ibunya sedang bermain dengannya.
  
  Katanya, keadaan itu membuatkan bayi seronok manakala ibu pula dapat memanfaatkan pergerakan fizikal ketika membawa sama anaknya bersenam. Malah, hubungan ibu dengan anak akan terjalin lebih erat.
  
  Dengan memenuhi keperluan emosi anak, secara tidak langsung tahap EQ anak mula berkembang dan keperluan emosinya bertambah baik dengan kurang menangis berbanding anak yang sering diabaikan.
  
  Wan Suhaila berkata, untuk melakukan senaman dengan bayi waktu paling sesuai ketika bermain dengannya sekali gus memastikan bayi tidak meragam, sebaliknya sentiasa cergas dan seronok setiap kali melakukan pergerakan dalam senaman.
  
  Tambahnya, lebih baik amalan senaman bersama anak dijadikan rutin kerana rangsangan pada bayi harus dilakukan setiap hari dan setiap kali bersamanya, selain ketika ibu memandikan bayi, menggantikan lampin dan memberikan makan.
  
  Katanya, untuk mencipta suasana lebih menyeronokkan ibu boleh memasang lagu sesuai dengan usia bayi atau memasang televisyen memaparkan rancangan digemarinya. Paling penting, rangsangan yang diberikan kepada bayi ketika melakukan senaman haruslah dalam keadaan selesa, tenang dan penuh dengan kasih sayang.
  
  Antara teknik gerakan senaman dilakukan bersama bayi:
  
  1. Penguat otot
  
  Letakkan bayi di atas perut, naikkan badan dan bahu sedikit sambil menghembuskan nafas, baring semula sambil menarik nafas dan ulang semula naik sebanyak 10 kali.
  
  2. Cobra
  
  Gerakan senaman seperti ini membantu menguatkan pinggang dan tangan anda.
  
  3. Bayi dan bola
  
  Anda duduk di atas bola dan lakukan henjutan dengan kiraan 10 kali. Senaman ini membantu menyihatkan jantung.
  
  4. Aksi Tom Tom Bak
  
  Gerakan ini juga dikenali Tom Tom Bak. Bengkokkan lutut dan kaki naikkan. Letakkan bayi di hujung kaki. Senaman ini baik untuk perut dan pelvik.
  
  5. Senam dada
  
  Baring dan angkat bayi, buat kiraan 10 kali. Senaman ini juga menguatkan otot pelvik.
  
  6. Tekan tubi
  
  Lakukan seperti senam tubi dan silangkan kaki. Senaman ini membantu menguatkan tangan.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...