Friday, August 15, 2014

Bekas suami bongkak, kurang ajar

Berita Harian, Sabtu November 20, 2010
Oleh Nor Affizar Ibrahim

Bekas suami bongkak, kurang ajar

BUKAN terlalu berkira tetapi itu adalah haknya. Oleh sebab itu, Norita tegar dengan keputusannya biar pun orang di sekeliling, termasuk ibu dan ayahnya menasihatkan, buang yang keruh, ambil yang jernih. Carilah dan mulakan kehidupan baru, itulah antara saranan diberikan kepadanya.
  
  Norita sedar, semua nasihat itu diberikan kepadanya kerana mereka semua sayang dan berasa simpati dengan nasibnya yang terumbang-ambing serta tertekan sejak perceraian berlaku.
  
  Bagaimanapun, tekad dalam hati Norita sudah menjadi bungkah batu yang sukar dipecah, baginya tuntut mesti tuntut dan hak tetap hak! "Bekas suami saya terlalu angkuh dan sangat berkira, sedangkan dia mampu bayar nafkah," luah Norita dalam nada geram ketika berkongsi cerita dengan penulis.
  
  Norita sudah pun memfailkan perbicaraan membabitkan tuntutan nafkah edah, mutaah dan nafkah tertunggak sepanjang perkahwinan dengan bekas suami di Mahkamah Tinggi Syariah, dua bulan lalu.
  
  Dalam tuntutan, Norita meminta bekas suaminya, pegawai berjawatan paling kanan di sebuah syarikat insurans, membayar nafkah edah RM15,000 sebulan, nafkah mutaah RM100,000 dan nafkah tertunggak sebanyak RM5,000 sebulan.
  
  "Sebenarnya, apa yang saya minta tidak banyak kerana bekas suami saya lebih mampu daripada itu. Tetapi cukuplah jumlah sebanyak itu kerana saya hanya ingin menuntut hak sebagai bekas isterinya yang dinafikan sebelum itu. Tetapi saya tidak nafikan, sesekali hati turut diburu rasa marah dan dendam terhadap apa yang dilakukan kepada saya selama ini," kata Norita jujur membuat pengakuan.
  
  Bekas suami pernah mengsemula semua tuntutan yang dibuat. Jika tidak, padah akan menantinya. Tetapi, Norita sudah tidak peduli semua kecaman itu. Baginya, biar apa pun undang-undang ada dan pastinya bekas suami itu tidak akan terlepas terhadap kejahatan dilakukannya.
  
  Norita menegaskan, bekas suaminya mampu membayar jumlah tuntutan yang diminta memandangkan jumlah pendapatan bulanan dan pelaburannya yang banyak. Pendapatan sebulan bekas suaminya di syarikat insurans adalah sebanyak RM40,000, malah Norita mempunyai salinan penyata gajinya sebagai bukti.
  
  "Dia juga mempunyai pendapatan lain iaitu dengan menjadi pengarah urusan di beberapa syarikat dan saya pernah ternampak penyata gajinya iaitu RM20,000," katanya sambil menggetap bibir.
  
  Selain pendapatan bulanan, Norita juga berkata, bekas suaminya mempunyai pelaburan beratus ribu dalam akaun Amanah Saham Nasional dan simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.
  
  "Dia tidak boleh tipu saya, semuanya saya sudah siasat dan segala- galanya ada bukti yang sahih. Jika dia hendak menipu dengan caranya sendiri, tidak tahulah saya," keluh Norita lagi.
  
  Berkongsi kisah rumah tangga yang dibina sebelum ini, Norita berkata, mereka berkahwin atas dasar suka sama suka. Namun, perkahwinan yang dibina atas perasaan cinta itu tidak menemui kebahagiaan sejak bulan ketiga perkahwinan kerana bekas suaminya sering mencari kesalahannya. Setahun berkahwin, akhirnya mereka bercerai di luar mahkamah tetapi tidak mempunyai anak.
  
  "Kes perceraian kami luar mahkamah itu sudah selesai dan tidak mempunyai sebarang perintah mahkamah berhubung nafkah," jelas Norita sambil terus menunjukkan riak wajah bungkam.
  
  Norita berkata, awal mendirikan rumah tangga layanan diterima baik dan semuanya berjalan seperti biasa. Bagaimanapun, riak gelombang tidak aman mula melanda rumah tangga apabila bekas suaminya itu langsung tidak boleh diajak berunding. Malah, apa saja yang dia mahukan Norita mesti ikut kalau tidak pertengkaran akan berlaku.
  
  "Walaupun saya bekerja, saya disuruh membersihkan dua rumah miliknya di rumah kelamin di Taman Melawati dan Subang walaupun kami tidak tinggal di situ. Jika tidak buat saya akan dimarahi. Padahal, dia bukan tidak mampu mengupah orang untuk membersihkannya," kata Norita.
  
  Tujuh bulan berkahwin, Norita diminta tidur di bilik berasingan dan tidak dibenarkan memasak di rumah itu dan jika bekas suaminya ternampak kelibatnya di ruang tamu, dia akan dimarahi.
  
  Menyambung cerita, Norita berkata, dalam satu pergaduhan dengan bekas suami dia dihalau dari rumah kelamin di Taman Tun Dr Ismail dan dipukul sehingga cedera di tangan dan bibir ketika dalam edah menyebabkan dia dirawat di sebuah hospital swasta.
  
  Kata Norita lagi, penderitaan yang dialami ditanggung sendiri dan langsung pun tidak diceritakan kepada keluarga. Norita tidak mahu buruk laku sikap suaminya diketahui orang tua, lebih-lebih lagi itu adalah pilihannya sendiri. Jadi, biarlah dia sendiri yang menanggungnya.
  
  "Saya meminta dia memberi masa kerana hendak mencari rumah sewa, selain meminta tolong membayar wang pendahuluan kerana saya tidak mampu, namun tidak diendahkan. Bukan saja bersikap bongkak, bekas suami turut bersikap kurang ajar dan mengeluarkan perkataan tidak elok seperti memanggil saya dengan sumpah seranah dan maki hamun.
  
  "Akhirnya saya berjaya juga menyewa di Pandan Indah bersama rakan dan terpaksa mengeluarkan wang yang banyak untuk membeli kelengkapan rumah kerana terpaksa keluar dari rumah secara tiba-tiba," katanya.
  
  Norita berkata, selepas bercerai dirinya terasa perit untuk memulakan hidup baru dan amat tertekan. Norita cuba bangun semula - mencari pekerjaan lain untuk mengelak malu dan kata-kata kurang elok kerana mereka berdua bekerja di tempat yang sama manakala bekas suami pula berkedudukan tinggi.
  
  "Apa yang dia buat pada saya, tidak mungkin saya lupakan. Tetapi yang pasti, saya tetap ingin terus membuat tuntutan. Tunggulah, saya akan ceritakan dan beritahu kepada mahkamah apa yang dia sudah lakukan kepada saya," kata Norita yang berdebar menanti hari perbicaraan.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...