Monday, February 12, 2018

MATA ANIMASI MANGSA ALIRAN KECANTIKAN



Berita Harian, Selasa, Jan 6, 2015

Mata animasi manga aliran kecantikan 2015

Susunan Nor Affizar Ibrahim



Kanta lekap kontroversi yang memperlihatkan mata seseorang itu dibesarkan seperti `mata anime' (anime dipengaruhi gaya gambar manga iaitu komik khas Jepun) dijangka menjadi pengaruh besar bagi aliran kecantikan tahun 2015.
Kanta kosmetik itu adalah sejenis kanta lekap warna diimport dari Asia. Ia menonjolkan pemakainya kelihatan seolah-olah mereka mempunyai mata dibesarkan. Ia dikatakan, bakal menjadi salah satu aliran kecantikan terbesar pada tahun ini apabila popularitinya meningkat, selepas popular pertama kali empat tahun yang lalu.

Bagaimanapun, doktor sudah memberi amaran, kanta kosmetik yang menutup mata putih untuk membuat mata hitam atau anak mata kelihatan lebih besar, boleh menyebabkan jangkitan serius dan kebutaan.
Pada tahun 2010, jurucakap Pentadbiran Makanan dan Dadah Amerika (FDA), Karen Riley, memberitahu New York Times pengguna berdepan risiko kecederaan mata, malah buta apabila mereka membeli kanta tanpa preskripsi yang sah atau bantuan daripada profesional penjagaan mata.


Tidak hirau risiko

Tetapi amaran mengenai risiko kesihatan mata memakai kanta sentuh yang aneh itu seolah-olah tidak menghentikan pengguna daripada membuat kemunculan kembali menggunakan kanta kosmetik berkenaan.
Awal minggu ini, penulis laman kecantikan xoVain, Mari Santos mencuba set kanta kosmetik merah jambu berharga RM116 (USD29) daripada peruncit dalam talian, Pinky Paradise yang berpangkalan di Malaysia. Beliau mengakui, menyukai memakai kanta kosmetik itu.
"Bagi saya, kanta merah jambu kelihatan semula jadi lagi menarik, lembut dan cantik, malah pada dasarnya semua perkara yang dicita-citakan dalam kehidupan.
"Saya suka pemakaiannya kerana memberikan kesan mata sayu dengan hanya serlahkan sedikit merah jambu, tanpa keterlaluan," tambahnya.
Pinky Paradise menjual kanta lekap dalam pelbagai warna bukan tradisional, termasuk kuning, merah, aqua dan putih, semua dalam harga lingkungan RM80 hingga RM120 (USD20 hingga USD30).
Laman ini juga menawarkan variasi kanta lekap yang unik dan pelik seperti menyerlahkan mata kucing yang marah dan sebagainya.

Mata hilang oksigen

Penampilan mata seperti itu menjadi popular di Jepun, Singapura dan Korea Selatan sebelum menjadi aliran utama kepada wanita muda Amerika pada tahun 2010, diilhamkan sebahagiannya oleh mata yang diubahsuai secara digital oleh Lady Gaga seperti dipaparkan dalam video Bad Romance.






No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...