Thursday, October 3, 2013

PERBEZAAN USIA PASANGAN BERI BANYAK CABARAN

Berita Harian,  Selasa, 19 September 2006


Oleh Nor Affizar Ibrahim

Perbezaan usia pasangan beri banyak cabaran


PANAHAN asmara! Terpacul kata-kata itu daripada seorang teman apabila mendengar cerita mengenai wanita muda yang mengakui sudah jatuh cinta dengan lelaki dan jarak usianya dua kali ganda daripadanya.
   Kata wanita muda itu, sikap hormat dan pandai mengambil hati ditunjukkan lelaki itu menyebabkan hatinya terpaut. Kata lelaki pula, jodoh Tuhan yang tentukan.

   Mungkinkah ini yang dikatakan mabuk cinta? Jawapan sebenar tentu ada pada diri masing-masing. okoknya, kata teman itu lagi cerita sebegini bukan baru. Beberapa bulan lalu di pejabatnya, ada gadis muda lepasan universiti yang baru bekerja memburu cinta teman sepejabat lelaki dan hampir mencecah usia bersara.

   Si gadis tidak bertepuk sebelah tangan, sebaliknya disambut tangan terbuka lelaki yang sudah bertahun-tahun mendirikan rumah tangga dan beranak-pinak itu. Kata `jejaka', tiba-tiba hatinya terdetik ingin mengorak langkah mencumbui anak dara.
    Bagi si gadis, walaupun tahu lelaki itu sudah berusia dan mempunyai anak seusia, dia senang mendampingi kerana baginya `kekasih hati baru' bersikap matang dan lebih memahaminya, berbanding bekas tunang yang cepat melenting.

Lelaki berusia matang?
 
Persoalannya, benarkah lelaki berusia lebih matang dan boleh membawa kebahagiaan rumah tangga? Apakah konflik yang akan timbul apabila pasangan antara muda dan tua ini melayari bahtera impian mereka?
   Desas desus kedengaran, senario lelaki berusia berkahwin dengan wanita muda menjadi gaya hidup perkahwinan hari ini.
     Perunding Psikologi dan Terapi Perkahwinan dan Keluarga, Datuk Dr Mat Saat Mohd Baki, berkata sebelum menghuraikan topik lelaki tua berkahwin dengan muda, pertama sekali ialah menjelaskan maksud sebenar yang dikatakan usia tua antara pasangan berkenaan.
    Beliau berkata, apa yang dimaksudkan lebih usia ialah jarak usia antara lelaki dan wanita itu melebihi daripada tujuh tahun ke atas daripada pasangan.
    "Jika wanita berusia 20 tahun dan berkahwin dengan lelaki 27 tahun, pasangan berkenaan tidak dianggap lebih tua tetapi masih dalam lingkungan usia sesuai memilih jodoh. Tetapi, jika lelaki 30 tahun dan wanita baru berusia 20, inilah dikatakan pasangan tua. Apatah lagi jika 50 tahun, memang sah didefinisi dengan usia tua," katanya ketika ditemui Berita Harian, baru-baru ini.
  

Jarak umur penting

Dr Mat Saat berkata, dalam mendirikan rumah tangga, jarak umur pasangan antara aspek penting. Seandainya, lebih banyak jarak umur maka lebih banyak isu penyesuaian perlu dilakukan antara kedua-dua pasangan.
  Katanya, sesuatu dianggap baik oleh yang tua mungkin sebaliknya bagi si muda. Ini tidak mustahil berlaku kerana dunia masing-masing berbeza.
   "Misalnya, isteri berusia 20 tahun, manakala suami sudah mencapai 50 tahun. Isteri bagi duit suruh suami beli susu anak. Suami pergi ke kedai bukan beli susu, tetapi beli bajunya kerana konsep jaga anak itu tiada padanya. Apa yang dilihat, persepsi keperluan antara kedua-duanya berbeza.
   "Jika gadis itu berumur 20 atau 27 tahun mengahwini lelaki 47 atau 57 tahun, ini bermakna dia ada 20 tahun jarak berbeza. Persepsi dunia antara pasangan berkenaan ada perbezaan tersendiri," katanya menghuraikan realiti mengenai masalah bakal timbul apabila jarak usia pasangan ada perbezaan ketara.
  

Wanita cepat matang?

Beliau berkata, walaupun wanita itu biasanya dikatakan lebih cepat matang daripada lelaki, tidak semestinya dalam hal sebegini. Hakikatnya, wanita hanya matang dari segi perubahan fizikal tetapi tidak semestinya perubahan fikiran.


 "Kita lihat wanita memang cepat matang dan berubah fizikal kerana wanita lazimnya, baligh ketika sembilan tahun berbanding lelaki 13 tahun. Tetapi kematangan ada perbezaan antara fizikal dan fikiran," katanya.

    Menjawab soalan mengapa wanita mudah terpaut kepada lelaki tua atau sebaliknya, Dr Mat Saat berkata, isu status dan kewangan antara yang menjadi faktor.
    Kedudukan kewangan lelaki berusia biasanya lebih mantap. Dalam hal ini ada isu `keterjaminan' dan ada kedudukan sosial lebih tinggi untuk wanita muda `menumpang' apa dimilikinya.
   "Misalnya, ada wanita muda kahwin dengan lelaki berusia - kahwin saja dapat gelaran Datin. Tidak payah berusaha apa-apa. Perkara seperti ini menggalakkan senario itu (lelaki tua kahwin muda). Wanita muda itu hendak senang cepat, tetapi bukan kaya kerana kaya tidak semestinya senang," katanya.
  

Tidak semestinya nafsu

Bagaimanapun, beliau menegaskan, tidak semestinya wanita muda berkahwin kerana hendakkan harta dan begitu juga lelaki berusia; kahwin bukan semestinya nafsu kerana ada segelintir kadang-kadang tidak mampu untuk perhubungan suami isteri.


   "Motif lelaki tua berkahwin dengan wanita muda juga dikaitkan dengan status. Bermakna mampu kahwin dengan orang muda. Kedua, mahukan kepelbagaian dalam perhubungan, manakala ketiga, lelaki itu ingin menunjukkan boleh membuat keputusan sendiri tanpa merujuk kepada isteri. Ia mungkin satu kaedah mengajar isteri pertama.


"Ada juga yang hendak menunjukkan kepada isterinya, sekarang dirinya sudah senang dan mampu buat apa saja disukai. Hak berkahwin itu adalah haknya yang digunakan. Konsep simpati tiada dalam hal ini. Baginya, `aku sudah bagi bagi kau apa yang engkau hendak, sekarang aku nak buat apa aku mahu'," katanya.
  

Sifat ego pendorong

Beliau berkata, sifat ego lelaki turut menjadi pendorong sehingga kadang-kadang ada yang bertaruh sesama mereka untuk mendapatkan seseorang wanita itu. Perasaan ego lelaki semakin melonjak apabila ada memujinya bagus dan dapat berjaya memiliki sesuatu yang tidak mudah.
   Selain itu, ada lelaki berusia berkahwin untuk menjadikan wanita muda berkenaan sebagai `perhiasan' atau lebih menjurus kepentingan diri sendiri. Bagi wanita muda pula kemewahan hidup menjadi taruhan walaupun menyedari dirinya dipergunakan.
   "Contohnya, dalam menguruskan perniagaan isteri kedua biasanya cantik, lebih glamor dan boleh digunakan sebagai daya tarikan atau untuk perbincangan. Jika bawa isteri pertama asyik monyok saja, lebih susah untuk buat perniagaan. Dalam hal ini, isteri muda ini boleh dianggap sebagai patung.
   "Demi kesenangan hidup, wanita muda itu tidak kisah tetapi lazimnya, ada syarat tertentu yang membuatkannya terikat. Kebanyakan kes, syarat ditetapkan ialah wanita itu mungkin tidak boleh mengandung atau tidak boleh ada anak. Wanita itu mesti jaga diri untuk cantik saja tetapi apabila aku panggil kau mesti datang," katanya.
  
Konsep belaian

Dr Mat Saat berkata, dalam menjalinkan hubungan kemesraan, cantik fizikal saja bukan sebagai pengikat utama. Isteri pertama kadang-kadang lebih cantik dan glamor daripada yang muda serta langsung tiada tarikan fizikal.
   Konsep belaian sebenarnya penting bagi mengikat hubungan yang mana lazimnya, wanita muda menerima lelaki itu sehingga berasakan dirinya diterima.

   "Orang lelaki ini punya penyakit tidak boleh dicabar. Jika isteri mencabar, suami akan terima cabaran itu.
    Misalnya, kata isteri kenapa tidak cari lain maka suami akan terima cabaran berkenaan. Ia membuatkan lelaki mengawal situasi dan tidak sesekali dicabar," katanya.
  Bagi wanita pula, sikap penyabar dan pandai ambil hati serta belaian yang secukupnya diberikan lelaki berusia kepadanya membuatkan diri berasa mendapat perhatian yang tidak dikecapi seperti itu sebelum ini. Perasaan sayang akan semakin segar apabila dimandikan dengan hadiah setiap bulan.
  
Bukan terikut-ikut barat

Dr Mat Saat berkata, bertemu jodoh dengan lelaki usia tua bukan sesuatu yang baru di kalangan masyarakat di negara ini, mahupun terikut-ikut dengan budaya Barat. Orang tua dulu ramai juga yang berkahwin dengan orang muda. Misalnya, orang kampung berada berkahwin dengan anak dara daripada keluarga susah.
    "Itu tidak jadi masalah. Tetapi yang jadi masalah lebih tua daripada bapa mentua. Engkau menantu aku tetapi kau lebih tua, takkan hendak panggil bapa. Selain itu, tidak semestinya lelaki tua itu berkahwin dengan muda dia ada masalah dengan isteri pertama. Lelaki berkenaan tetap sayang isteri pertama. Walau berkahwin baru, apa yang diberi tidak akan diusik atau satu sen pun tidak luak. Cuma dia hendak kahwin lagi," katanya.
    Beliau berkata, semua lelaki dan wanita ada kemahiran. Jika sedar hakikatnya perhubungan ini sementara saja mereka akan memaksimumkan akal.
  

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...