Thursday, October 17, 2013

Bekas suami hati batu

Berita Harian, Sabtu Nov 19, 2011

Oleh Nor Affizar Ibrahim

Bekas suami hati batu


TIADA sekelumit dendam dalam hati Shahrina (bukan nama sebenar) terhadap bekas suami. Apa yang dilakukan semata-mata menuntut haknya. Justeru, Shahrina sanggup memekakkan telinga biar apa juga lemparan atau celaan orang di sekeliling.
  
  Biarpun ada yang mencemuh dan mendakwa Shahrina mata duitan dan tamakkan daki dunia, dia tidak mahu mempedulikan semua itu. Sebaliknya, apa yang dia tahu dan nekad lakukan ialah terus menuntut dan memastikan keadilan berpihak kepadanya.
  
  Bagaimanapun, sebelum ini Shahrina pernah terfikir, betul juga kata orang. Sepatutnya, dia lupakan semua itu kerana tindakannya berterusan menuntut hak hanya membuatkan dirinya tertekan.
  
  Lagipun, dalam soal duit, Shahrina langsung tiada masalah. Malah dengan gaji diterimanya setiap bulan, Shahrina masih mampu menanggung anak lelaki tunggal dan ibu kandungnya yang lumpuh.
  
  Namun, apabila difikirfikirkan semula, mengapa dia harus berundur dan takut dengan tuduhan orang lain yang tidak mengerti apa yang berlaku, sedangkan semua itu haknya. Bekas suami dengan jelas menganiaya dirinya daripada mendapat hak di sisi hukum syarak dan undang-undang. Itu yang membuatkan Shahrina berubah dan bulat fikiran.
  
  Lalu, kini tekadnya selagi mata belum pejam, selagi itulah dia akan menuntutnya. Mungkin itu agak melampau tetapi tiada kemaafan dan tolak ansur lagi dalam hal ini terhadap bekas suami itu.
  
  Lebih setahun menanti, umpama menunggu buah yang tidak gugur sedangkan bekas suami seolah-olah sengaja buat tidak tahu, tiada perasaan bersalah dan hidup senang-lenang.
  
  Kadang-kadang, Shahrina tertanya-tanya mengapa bekas suaminya berbuat demikian. Adakah disebabkan perasaan dendam atau ingin terus menguji hati dan perasaannya. Bukankah, selama lapan tahun melayari bahtera perkahwinan, bekas suaminya sudah banyak menguji kesabaran dan keluhuran hatinya. Jika ditanya, mengenai perasaan hatinya, Shahrina mengakui perasaan sayang memang masih berbaki pada bekas suami.
  
  Bagaimanapun, perasaan sayang itu tidak cukup untuk menyatukan mereka kembali sebagai suami isteri seperti dulu. Sekali keputusan sudah dibuat, maka itulah perjalanan yang harus dilaluinya.
  
  Selepas bekas suaminya memohon bercerai dengan baik, berdasarkan perjanjian bersama yang dipersetujui, masing-masing membawa haluan sendiri. Dusta, kalau Shahrina berkata tidak sedih dan terkilan dengan perceraian itu, apatah lagi benih-benih cinta disemai sebelum ini memang indah.
  
  Keputusan berpisah diambil mungkin jalan penyelesaian yang baik untuk mereka berdua selepas tiada lagi persefahaman dan bilah-bilah persengketaan terus melanda rumah tangga mereka.
  
  Namun, berbalik pada tuntutan yang dibuat, Shahrina tahu bekas suaminya tiada masalah untuk melangsaikan semua jumlah hutang yang ditagih. Ini kerana bekas suaminya kini terus melalui kehidupan mewah - tiga kereta mewah menjalar di depan rumah manakala rumah banglo dua tingkat tersergam megah di kaki bukit dan belum lagi dihitung duit berkepuk-kepuk yang disimpan di bank.
  
  Apa yang Shahrina tahu, perniagaan bekas suaminya juga terus berkembang maju. Jika tidak, mana mungkin bekas suaminya itu terus mengumpul kekayaan. Tetapi yang membuatkan Shahrina sakit hati dan kecewa, bekas suaminya seolah-olah tiada perasaan dan sengaja ingin mendera emosi serta mentalnya apabila enggan menjelaskan tuntutan yang dipersetujui selepas mereka bercerai.
  
  Jika dihitung dengan kemewahan dan kekayaan dikecapi bekas suaminya, tuntutan berjumlah RM140,000 tidaklah banyak mana, malah wang itu boleh dibayar serta-merta. Namun, Shahrina tidak faham mengapa bekas suaminya tidak mahu atau pun sengaja melewat-lewatnya bayaran itu.
  
  Dalam tuntutan yang dipersetujui sebelum ini, bekas suami diperintahkan memulangkan barangan perkahwinan, membayar nafkah edah dan mutaah serta nafkah tertunggak yang mana semuanya berjumlah RM140,000 Selepas lebih setahun perintah itu dikeluarkan, bekas suami Shahrina langsung tidak mengambil tindakan susulan atau berusaha membayarnya.
  
  Sebelum ini, ada dua tiga kali Shahrina bertanya sendiri kepada bekas suami dan jawapan diterima seperti acuh tidak acuh.
  
  Sekian lama bersabar, akhirnya Shahrina melalui peguam, memfailkan permohonan kebenaran untuk mengeluarkan notis tunjuk sebab terhadap bekas suaminya kerana didakwa gagal menjelaskan tuntutan yang dipersetujui selepas mereka bercerai.
  
  Bekas suami ternyata tidak senang dengan tindakan diambil Shahrina. Namun, bagi Shahrina apa yang dibuatnya mungkin boleh memberi pengajaran pada bekas suaminya.
  
  Apa kata pakar?
  
  TANGGUNGJAWAB seorang suami tidak sekadar memberi nafkah ketika dalam tempoh perkahwinan saja, tetapi selepas bercerai. Demikian Allah SWT berfirman dalam surah At-Talak: 6 menegaskan mengenai hak-hak wanita selepas diceraikan suami: "Tempatkanlah mereka (para isteri) di mana kamu bertempat tinggal menurut kemampuanmu dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan mereka.
  
  Dan jika mereka (isteriisteri yang sudah ditalak) itu sedang hamil, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya hingga mereka bersalin, kemudian jika mereka menyusu (anak-anak)mu untukmu maka berikanlah kepada mereka upahnya dan musyawarahkanlah antara kamu (segala sesuatu) dengan baik dan jika kamu menemui kesulitan maka perempuan lain boleh menyusukan (anak itu) untuknya".
  
  Antara hak yang boleh dituntut oleh isteri adalah:
  
  1. Nafkah Iddah
  
  Seksyen 59 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (1984) menyatakan mahkamah berkuasa memerintahkan nafkah bagi isteri atau bekas isteri.
  
  Ia meliputi segala keperluan asasi dan tempat tinggal bagi isteri dalam tempoh iddah.
  
  2. Nafkah Mutaah
  
  Seksyen 56 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (1984) di mana mahkamah membenarkan seorang isteri untuk memohon mutaah (pemberian sagu hati) sekiranya diceraikan tanpa sebab yang munasabah dan boleh mengarahkan suami membayar sejumlah wang yang wajar.
  
  3. Nafkah Isteri Tertunggak
  
  Seksyen 69 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (1984) di mana mahkamah membenarkan permohonan menuntut apa-apa nafkah yang tertunggak hasil dari kegagalan suami.
  
  4. Harta Sepencarian
  
  Seksyen 58 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (1984) di mana mahkamah berkuasa untuk memerintahkan pembahagian harta sepencarian di antara suami isteri yang bercerai (harta yang diperoleh oleh suami isteri sama ada secara langsung atau tidak langsung ketika perkahwinan)
  
  5. Hak Penjagaan Anak/Nafkah Anak: Seksyen 81 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (1984)
  
  Ibu adalah orang paling berhak menjaga anak yang masih kecil. Seksyen 72 Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (1984) menyatakan kewajipan seorang lelaki (bapa) menanggung nafkah anak sama ada perbelanjaan makan-minum, pakaian, tempat tinggal, perubatan dan sebagainya mengikut kemampuan.
  
  Sehubungan itu, berdasarkan kepada kisah Shahrina yang kini terdera emosinya suami enggan menjelaskan perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah, Shahrina boleh meneruskan dengan tindakan yang dikenali sebagai penguatkuasaan perintah nafkah.
  
  Shahrina boleh membuat permohonan dari mahkamah untuk menguatkuasakan perintah yang diperoleh itu, atau memohon mahkamah supaya suami dikenakan hukuman/tindakan di atas keengganannya mematuhi perintah mahkamah.
  
  Seksyen 148 Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan (1998) dan Kaedah-Kaedah menjelaskan bahawa perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah bolehlah dikuatkuasakan melalui kaedah-kaedah seperti berikut, perintah penyitaan dan penjualan, prosiding hiwalah atau perintah pengkomitan.
  
  Sekiranya membabitkan pemilikan harta tak alih, Seksyen 149 Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan (1998) dan Kaedah-Kaedah membenarkan penguatkuasaan melalui cara: perintah pemilikan dan juga atau Perintah Pengkomitan.
  
  Selain itu juga, mahkamah boleh mengeluarkan perintah penahanan pendapatan/ptotongan gaji bagi mereka yang berpendapatan tetap. Seksyen 175-185 Akta Tatacara Mal Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan (1998) dan Kaedah-Kaedah turut menyediakan peruntukan khas berhubung dengan saman penghutang penghakiman untuk membolehkan tuntutan terhadap perintah penghakiman dijelaskan.
  
  Secara alternatifnya juga, Shahrina boleh memohon bantuan daripada agensi lain yang membantu dalam hal ini iaitu Bahagian Sokongan Keluarga (BSK), Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia bagi mendapatkan hak nafkah seperti yang diperintahkan mahkamah kepadanya.
  
  Antara matlamat penubuhan BSK ini adalah untuk melaksanakan penguatkuasaan perintah/penghakiman yang dikeluarkan oleh mahkamah.
  

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...