Thursday, October 17, 2013

PELANGGARAN HAK ASASI WANITA MASIH WUJUD

Berita Harian, Selasa Mac 8, 2005
Oleh Nor Affizar Ibrahim

Pelanggaran hak asasi wanita masih wujud




SAMBUTAN Hari Wanita Sedunia bermula dengan usul pemimpin pejuang hak asasi manusia daripada Pergerakan Wanita Sosialis Antarabangsa, Clara Zetkin yang berasal dari Jerman pada tahun 1910.

Perhimpunan besar di Manhattan, Amerika Syarikat pada 1908 yang membabitkan 2,000 wanita bekerja dalam sektor perindustrian untuk menuntut beberapa tuntutan hak asasi mereka, mencetus idea kepada Zetkin merangka usul bagi dibincangkan pada persidangan antarabangsa wanita sosialis yang menumpukan pada pemilihan tarikh sesuai, melahirkan tuntutan kumpulan wanita terbabit.
  
  Tuntutan berkenaan antaranya ialah pembayaran gaji lebih adil, kebajikan pekerja wanita dipertingkatkan, perubahan perundangan yang lebih adil terhadap wanita dan hak mengundi dalam pilihan raya. Usaha itu ternyata berjaya apabila persidangan yang dihadiri 100 wanita dari 17 negara seluruh dunia mewakili pertubuhan, parti sosialis, kelab pekerja wanita termasuk, tiga wanita pertama yang terpilih dalam Parlimen Finland, menyambut baik cadangan Zetkin dan lahirlah Hari Wanita Sedunia.
  
  Rentetan perjuangan dan ketabahan wanita seluruh dunia, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1945 akhirnya, turut mengiktiraf wanita dan memilih 8 Mac sebagai hari peringatan untuk wanita seluruh dunia. Pada tahun sama juga, satu perlembagaan mengenai sokongan kempen hak kesamarataan ditandatangani oleh PBB sekali gus, membuktikan kesungguhan pertubuhan dunia itu.
  
  Jika dihitung bermula pada 1910, Selasa ini (8 Mac) genaplah 95 tahun, Hari Wanita Sedunia dirayakan.
  

Makin banyak isu diketengahkan 



Bermula dengan perjuangan awal gerakan wanita khususnya, di negara barat seperti Amerika, Britain dan Russia dalam menuntut hak mengundi serta keadilan dan kebajikan di tempat kerja, hari ini semakin banyak isu diketengahkan dan diperjuangkan wanita di seluruh dunia.

Malah, kini isu wanita dan pembangunan sudah menjadi agenda dunia. Dengan peningkatan lebih ramai cerdik pandai di kalangan
wanita dan semakin ramai di serata dunia yang berani ke depan serta bersuara lantang melontarkan pandangan, pendapat dan kritikan, maka semakin banyak isu mengenai wanita diketengahkan dan diperjuangkan.
  
  Perjuangan wanita abad kini pelbagai dan bergantung kepada latar belakang masyarakat masing-masing. Berdasarkan isu diketengahkan, jelas menunjukkan kepelbagaian tuntutan wanita, bergantung kepada tahap kemajuan politik dan ekonomi negara mereka.
  
Selain itu, sudah ramai wanita dalam pelbagai bidang yang berjaya di persada antarabangsa.

Nama seperti Margaret Thatcher, Indra Ghandi, Benazir Bhutto dan Mother Teresa adalah antara tokoh wanita yang menjadi simbol kejayaan antarabangsa. Pada dekad ini, nama se perti Aung San Suu Kyi Condoleezza Rice, Megawati Sukarnoputri, Sonia Ghandi dan Gloria Macapagal Arroyo turut mencuri tumpuan dan menggegarkan dunia.
  
Tetapi ini tidak bermakna, wanita sudah 100 peratus mendapat tempat. Setinggi manapun pencapaian mereka, masih ada jurang memisahkan wanita dengan lelaki. Di sesetengah negara pula, masih gagal mengutamakan dan berterusan berlaku perlanggaran hak asasi wanita, khususnya dalam isu membabitkan keganasan terhadap wanita.
  



Penderaan seks dan keganasan



Laporan Amnesty pada awal Disember tahun lalu misalnya menyebut, wanita dan gadis dirogol, didera dengan kejam dan dihina di zon perang seluruh dunia tetapi pihak berkuasa tempatan tidak melakukan apa-apa tindakan untuk menghukum penjenayah. Laporan itu turut berkata, penderaan seks dan keganasan lain berlaku secara meluas. Di sebalik janji, mekanisme perjanjian dan perundangan, kerajaan gagal melindungi wanita dan gadis dalam konflik di Colombia, Iraq, Sudan, Chechnya, Nepal dan Afghanistan.
  
  Begitu juga dalam menempuhi cabaran dunia kontemporari, golongan wanita terus dihambat dengan beberapa masalah. Wanita di Eropah contohnya, kini mendapati semakin sukar untuk mengimbangi tanggungjawab di tempat kerja dan kehidupan berkeluarga jika ingin terus berjaya sebagai wanita bekerjaya. Kajian Suruhanjaya Ekonomi PBB yang dibentangkan tiga bulan lalu menunjukkan, beban berganda yang digalas wanita sebagai seorang profesional dan ibu menyebabkan tanggungjawab mereka semakin berat di kebanyakan negara di rantau Eropah.
  
  Kajian itu diumumkan 10 tahun selepas persidangan PBB di Beijing yang menggariskan pelan tindakan bagi meningkatkan kehidupan wanita di seluruh dunia. Kajian itu menunjukkan sukar untuk wanita berjaya dalam kerjaya dan pada masa sama menjalani kehidupan berkeluarga.
  

Masih menghadapi konflik

Bagi wanita di sesetengah negara yang baru hendak membangun pula, turut menghadapi konflik dan masih berdepan dengan banyak cabaran untuk membangunkan wanita di negara mereka. Menteri Hal Ehwal Wanita Kemboja, Dr Ing Kantha Phavi ketika membentangkan kertas kerja, pada Sidang Kemuncak Wanita Asean yang diadakan di negara ini bulan lalu, berkata pembangunan wanita di Kemboja masih terlalu jauh untuk dicapai.
  
  "Terdapat 52 peratus wanita daripada penduduk Kemboja yang membabitkan diri secara aktif dalam ekonomi. Tetapi status wanita Kemboja dalam dunia pekerjaan tidak diiktiraf kerana 54 peratus wanita yang memberi sumbangan aktif dalam ekonomi digolongkan sebagai pekerja keluarga yang tidak berbayar. Hanya 13 peratus wanita yang dibayar sebagai pekerja dan 33 peratus berkerja sendiri," katanya.
  
  Beliau berkata, antara cabaran yang dihadapi wanita Kemboja dalam untuk menjadi pemimpin ialah kurang pengaruh akibat pandangan berat sebelah, bebanan kewangan ekoran kemiskinan, tidak mendapat latihan secukupnya kerana tahap pendidikan yang rendah dan ketiadaan sokongan untuk meningkatkan kemahiran serta bebanan kerja yang bertambah.
  
  Sementara, Presiden Majlis Kebangsaan Wanita Filipina (National Council of Women of The Philippines, NCWP), Myrna T Yao yang membicarakan isu berkerja, wanita dengan rakan sekerja lelaki pada sidang kemuncak yang sama berkata, wanita Filipina masih melihat lelaki dalam sebagai ketua.
  
  Myrna berkata, lelaki memegang jawatan sebagai presiden tetapi mempunyai tanggungjawab yang sedikit. Wanita menguruskan urusan kerja dengan tanggungjawab yang besar tetapi kekal sebagai warga kelas kedua.
  

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...