Thursday, October 17, 2013

SUARA MASA DEPAN

Berita Harian, Selasa Oktober 19, 2010

Oleh Nor Affizar Ibrahim

Suara masa depan

  



"SEBAGAI kanak-kanak, kami tidak selalu menunjukkan kami prihatin dengan apa yang berlaku di seluruh dunia tetapi kenyataannya, kami melihat, kami dengar dan kami rasakan.

Kami melihat gambar kanak-kanak duduk di tempat kotor, jalan berdebu dengan pakaian yang tidak sesuai, apakah mereka memiliki pakaian sama sekali?


"Kami melihat video kanak-kanak membawa senjata dan bergabung dengan tentera awam militan, yang mana kebanyakan kes tidak memberikan mereka pilihan untuk mengatakan `tidak'.
  
 Kami mendengar laporan kanak-kanak meninggal dalam pengeboman, mati akibat penyakit dan kebuluran. Gambar itu membuat kami berasa sangat sedih."
  
  Suara atau `Mesej Kepada Wanita-Wanita Pertama daripada Kanak-kanak Malaysia' yang diluahkan wakil kumpulan remaja pada hari terakhir, Sidang Kemuncak Wanita Pertama 2010, baru-baru ini, jelas tersirat harapan dan kerisauan mereka.
  
  Mesej itu juga seolah-olah memberi isyarat, sudah sampai masanya golongan dewasa tidak memperlekehkan pandangan diberikan golongan muda, sama ada remaja mahupun kanak-kanak.
  
  Apatah lagi, mesej disampaikan kepada wanita pertama yang hadir pada sidang kemuncak yang berlangsung selama tiga hari itu bukan saja mewakili kanak-kanak di negara ini, tetapi suara berjuta-juta kanak-kanak di seluruh dunia.
  
 Ada kekuatan sendiri


Walaupun kanak-kanak mewakili satu pertiga daripada jumlah penduduk dunia hari ini, mereka seharusnya dilihat sebagai insan yang berdaya dan mempunyai kekuatan sendiri. Merapatkan diri dan mendengar apa yang disuarakan mereka, orang dewasa pasti mendapati isi hati dan perkara yang berlegar dalam minda mereka sebenarnya banyak yang penting.

  
  Justeru, sewajarnya dalam setiap keadaan, tindakan dan setiap keputusan yang membabitkan kanak-kanak dan remaja, penyelesaiannya mestilah dipertimbang dengan memikirkan kepentingan mereka. Pertimbangan itu seharusnya dapat membantu kanak-kanak mendapatkan hak mereka, di samping membolehkan golongan itu merasai nikmat hidup alam kanak-kanak yang menggembirakan.
  
  Lebih-lebih lagi, sejarah sudah membuktikan golongan muda, termasuk remaja dan kanak-kanak berperanan besar dalam mengubah suasana dalam negara atau dunia. Golongan berke
naan juga adalah pemimpin masa depan dan seiring dengan itu mereka perlu dipersiapkan serta diperkasa dengan keupayaan menyediakan persekitaran yang membantu perkembangan mereka.
  
  Harapan dan permintaan itu jelas disampaikan melalui mesej berkenaan. Antara lain mesej itu menyatakan, adalah tidak adil apabila hanya sebahagian kanak-kanak yang bernasib baik dan diberikan peluang untuk menjadi yang terbaik.
  
  "Orang dewasa menyatakan kanak-kanak adalah aset terbesar negara. Kami tahu yang kami mempunyai potensi. Tetapi kami juga tahu potensi dalam diri banyak kanak-kanak turut terabai atau tidak dihiraukan. Akhirnya ia lenyap begitu saja," kata mereka.
  

Pelapis masa depan

Mereka tahu tidak lama lagi, giliran mereka mengambil alih tugas sebagai pemimpin.

Namun, yang menjadi kerisauan, bagaimana mereka hendak memikul tugas itu apabila 115 juta kanak-kanak di dunia tidak pergi ke sekolah dan tidak menerima pendidikan.
  
  "Bagaimana kami akan belajar terbaik yang kami boleh apabila terlalu ramai wanita buta huruf. Ibu kami menyediakan tabung untuk pendidikan yang baik tetapi jika hak mereka untuk membaca dan menulis dinafikan, bagaimana kami akan belajar?" kata mesej itu lagi.
  
  Kata mereka, setiap tahun sembilan juta kanak-kanak di seluruh dunia mati sebelum sempat meraikan ulang tahun kelima, kebanyakannya akibat keadaan yang boleh dicegah.
  
  "Jika ibu mereka belajar membaca dan menulis, boleh jadi tidak ramai daripada mereka akan mati. Ibu mereka seharusnya tahu pentingnya minum air yang bersih, tahu mengenai penyakit dan rawatan perubatan yang diperlukan," katanya. Mereka juga berkata, kurang peluang pendidikan masih menjadi masalah di negara membangun, tetapi negara maju tidak boleh lepas tangan dengan berkata - "itu bukan masalah kami."
  
  "Jika kanak-kanak ialah pemimpin masa depan, kami hanya minta (dunia) memberi kami hak kami - berikan kami apa yang kami berhak - pemakanan berkhasiat, sihat tubuh badan, tempat berteduh, penjagaan kesihatan dan pendidikan baik.



Kami tidak mempunyai jawapan kepada semua persoalan ini, tetapi kami tahu dalam diri setiap kanak-kanak, dalam diri kami semua, ada hati, perasaan dan minda seorang pemimpin. Bantu kami menjadi yang terbaik yang termampu oleh kami," kata mesej itu lagi.
  

Pandangan remaja



Lim ketika ditemui berharap isu dan permasalahan mengenai kanak-kanak hari ini dipandang lebih serius, termasuk usaha memperkasa serta merancang membangunkan masa depan mereka.
  
  Pelajar Sekolah Menengah Taman Sea, Petaling Jaya itu, berkata janji untuk memberikan yang terbaik mestilah dikotakan dan bukan sekadar disuarakan serta dimeterai pada persidangan.
  
  "Dalam bidang pendidikan khususnya, kanak-kanak wajar diberikan yang terbaik supaya dapat `menjuarai' peranan mereka sebagai pemimpin masa depan. Apa yang dicapai dalam persidangan hendaklah direalisasikan dalam dunia sebenar," katanya.
  
  Rakannya, Sofia Ong, 17, yang pernah mewakili forum membincangkan hak kanak-kanak sebelum ini pula berkata, menggalak dan memberi peluang golongan muda berinteraksi dengan orang dewasa bukan saja memberi banyak manfaat tetapi satu tindakan tepat bagi memahami apa diinginkan golongan muda serta merancang masa depan mereka.
  
  "Sebagai remaja, saya amat berbesar hati apabila orang dewasa dapat mendengar luahan hati kami," katanya yang bersekolah di Sekolah Menengah Damansara Jaya.
  
  Pelajar sekolah antarabangsa, Arvin Rajendram, 16, yang kali pertama berpeluang menghadiri dan menyertai persidangan seumpama itu berkata, dia berasa bertuah menyertai persidangan itu."
  
  Banyak perlu dilakukan untuk pembangunan remaja dan kanak-kanak di negara ini supaya mereka dapat menjadi pemimpin yang baik. Sebagai kumpulan sasar, remaja harus digalakkan menyertai perbincangan bersama terutama apabila ia berkaitan hak dan keperluan mereka," kata Arvin yang turut berharap deklarasi dicapai pada sidang direalisasikan sepenuhnya.
  
  Pelajar Tingkatan 5 dari Sekolah Menengah Bandar Utama, Damansara, Alyna Sreenivas, 17, mahu remaja di seluruh dunia dapat membangun bersama dan memiliki apa yang sepatutnya dikecapi.
  
  "Apa yang dibincangkan sepanjang persidangan ini harus dilaksanakan secara berterusan untuk menjaga kepentingan dan pembangunan kanak-kanak," katanya.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...