Friday, February 15, 2013

Ketabahan Kate Jackson


Berita Harian, Rabu 5 Julai 2000

 Oleh  Nor Affizar Ibrahim



Ketabahan Kate Jackson 
Bintang Charlie's Angel bantu Hamilton kekalkan prestij

KATA orang, perjalanan masa mampu mengubah segalanya dan menjadikan seseorang itu semakin matang dalam mengharungi liku-liku kehidupan. Hakikat ini sudahpun dapat dirasai oleh pelakon barat, Kate Jackson yang namanya begitu sinonim dengan Charlie's Angels, salah satu siri rancangan popular pada penghujung 1970-an.
  
Perjalanan hidup dilalui oleh pelakon yang begitu diminati ramai suatu ketika dulu ini, banyak mencatatkan beberapa peristiwa pahit dan manis. Ini termasuklah kisah penderitaannya melawan penyakit barah buah dada yang dihidapinya. Hasil pemeriksaan mamogram pada penghujung 1980-an mengesahkan bahawa Jackson mengidapi penyakit itu.
  
Berperang dengan maut, Jackson tiada jalan lain kecuali terpaksa menjalani pelbagai siri rawatan. Namun, semua itu dilaluinya dengan tabah dan beliau sedaya upaya cuba menerima suratan itu secara positif. Walaupun ada ketikanya, beliau sendiri berasa takut untuk mengetahui keadaan nasibnya untuk hari-hari akan datang.
  
Malah, ketika dilanda resah, beliau pernah berkata; "Saya kini tidak mempunyai potongan badan yang menarik tetapi masih boleh memakai gaun untuk majlis makan malam." Luahan itu mungkin sekadar untuk menyenangkan hatinya tetapi sedikit sebanyak memberikan kekuatan pada dirinya.

Bahagia bersama anak
  
Satu lagi kisah hidup Jackson yang menjadi perhatian media adalah mengenai beliau dan anak angkatnya. Jackson yang gagal mendapatkan anak sendiri selepas mencuba berbelas tahun, mengambil anak angkat lelaki bagi mengisi kekosongan hidupnya.


 Beliau dikatakan, sanggup melaburkan sejumlah wang yang banyak untuk memenuhi hasratnya mendapatkan anak angkat itu. Malangnya, kegembiraan hanya sementara apabila tiba-tiba teman lelaki ibu bayi berkenaan cuba memeras ugutnya bagi mendapatkan wang. Jackson terpaksa berusaha keras mempertahankan haknya dan menangani masalah itu.
  
Tetapi semua kisah itu sudah pun jauh berlalu. Jackson yang ditemui di Switzerland baru-baru ini, dengan ceria memberitahu beliau kini hidup bahagia bersama anak lelakinya.
  
"Kehidupan saya baru bermula kembali dengan ditemani anak lelaki dan juga azam dan semangat baru. Saya mencari peluang baik untuk masa hadapan," katanya riang.
  
Bagaimanapun, Jackson yang kini menjadi ibu tunggal dan mempunyai dua anak, enggan bercerita lanjut mengenai keluarganya. Beliau lebih selesa dan terbuka bercerita mengenai apa yang dilakukannya kini.
  

Imbas kegemilangan

Pelakon yang dilahirkan di Birmingham, Alabama ini juga gembira bercerita dan mengimbas kegemilangannya dalam siri Charlie's Angels iaitu siri drama penyiasatan wanita yang pernah disiarkan di televisyen di negara ini.
  
Katanya, kehebatan dan keberanian tiga polis wanita Sabrina, Kelly dan Cindy menghapuskan penjenayah dalam siri popular itu menunjukkan wanita berupaya melakukan sesuatu yang mencabar.

"Dalam zaman moden ini, adalah penting untuk wanita mempunyai pemikiran yang bijak dan cekap dalam segala serba serbi. Saya lihat wanita hari ini lebih berkeyakinan tinggi dan tahu apa yang mereka lakukan dan inginkan. Peluang yang lebih luas pada masa kini memungkinkan wanita untuk mencapainya. Saya juga berharap wanita lebih bersikap positif dalam menghadapai sebarang cabaran," ujarnya.


  
Jackson yang memegang watak sebagai Sabrina dalam siri itu berkata, selain serasi dengan watak yang diberikan, beliau juga seronok dapat menceduk banyak pengalaman sepanjang siri penggambarannya.
  
"Saya gembira dapat mencuba dan melakukan banyak adegan yang mencabar. Dan yang paling saya hargai, erti persahabatan yang ditonjolkan dalam siri itu. Bagi saya, persahabatan yang baik datang dari hati yang jujur. Oleh itu, saya harap jangan ada wanita menikam dari belakang wanita yang lain. Sebaliknya, kita mesti sama-sama membantu antara satu sama lain," ujarnya lagi yang turut gembira, Charlie's Angels dirakam semula untuk siri baru.

Pelakon yang juga terkenal dalam siri "The Scarecrow and Mrs King ini,memulakan babak baru dalam dunia seni lakonan yang sekian lama diceburinya. Tetapi kini, Jackson bukan sebagai pelakon sebaliknya, berdiri di belakang kamera untuk mengarah siri drama, "Dead Man's Gun".
  

Bekerjasama dengan Hamilton

Selain itu, terbaru mengenai Jackson, beliau kini bekerjasama dengan jenama jam Hamilton dari The Swatch Group untuk melancarkan semula jenama itu. Sebelum ini, Hamilton memang begitu terkenal di kalangan selebriti di Hollywood dan Jackson dipilih untuk meneruskan kesinambungan tradisi itu.
  
Sementara, Presiden Hamilton, Yann Gamard turut memuji ciri peribadi yang dimiliki oleh Kate Jackson. Katanya, karektor yang dipaparkan oleh pelakon itu dalam siri Charlie's Angels menyebabkan beliau dikenali di seluruh dunia sebagai antara simbol wanita moden.
  
Malah, Jackson dianggap berperanan penting membawa perubahan dalam masyarakat dan menerusi wataknya dalam siri Charlie's Angels beliau sentiasa menunjukkan contoh bagaimana wanita seharusnya memainkan peranan masing-masing.
  

"Jackson bukan saja dikenali wanita cantik dan tabah tetapi berjaya membantu wanita lain untuk berperanan lebih penting dalam masyarakat," ujarnya.
  
Menurut Gamard, dengan ciri dan personaliti yang ada pada Kate Jackson menyebabkan beliau terus diminati seperti mana siri televisyen berkenaan.
  
"Hamilton dan Charlie's Angels gandingan semula jadi. Kedua-duanya sentiasa ingin menonjolkan wanita secara positif. Kebetulan Hamilton adalah jenama jam yang pertama, mengeluar dan mereka bentuk jam yang khusus untuk wanita. Hamilton sentiasa memberikan komitmen tingga kepada pengguna wanita dan ia bermula sejak 1908 dan berterusan hingga kini," jelasnya.
  
Beliau menambah, Jackson akan membantu Hamilton untuk menyingkap keunikan dan keistimewaan tiga koleksi baru rangkaiannya iaitu Marilyn, Llyod Chrono dan Khaki Action Silver.
  
"Jam Hamilton turut dipilih untuk menaja siri Charlie's Angels yang dirakam semula untuk siri baru pada abad ini. Pelakon yang menjayakan siri itu akan menggayakan beberapa koleksi terpilih Hamilton," katanya.
  
Gamard turut memberitahu, Hamilton bukan saja dikenali dengan rekaannya unik tetapi teknologi baru yang diperkenalkan. Dengan penampilannya yang istimewa, jenama berkenaan amat diminati di kalangan selebriti dan karyawan filem di Amerika yang merangkumi aktor lelaki dan wanita, pengarah, produser dan lain-lain lagi.
  
Beliau berkata, dengan kehebatan jenama dan populariti selebriti yang memakainya, Hamilton akan diperkenalkan dan dilancarkan di Malaysia pada bulan Jun ini. Beliau yakin, peminat dan pengumpul jam di negara ini akan meminati dan memiliki jam Hamilton.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...