Tuesday, February 12, 2013

Adik Obama

Berita Harian, Isnin  Jun 18, 2012
  
Oleh Nor Affizar Ibrahim

Adik Obama



TUTUR bicaranya teratur dan biarpun hanya 20 minit bertentang mata, keramahannya sudah cukup terserlah. Apabila disapa mengenai keletihan yang terpancar pada wajahnya, pantas dijawab sememangnya itulah yang dirasakan ketika itu. Namun, riak wajahnya masih tampak tenang dan sesekali melemparkan senyuman dan bersemangat menjawab soalan, terutama apabila berbicara mengenai dunia pendidikan dan pengalamannya datang ke Malaysia.
  
Itulah personaliti milik Dr Maya Soetoro-Ng. Mungkin asing namanya, tetapi selain bergelar pakar pendidikan East-West Center (EWC) Amerika Syarikat (AS), wanita manis ini turut membawa status dirinya sebagai adik tiri kepada antara pemimpin berpengaruh dunia - Presiden AS, Barack Obama.
  
Dilahirkan pada Ogos, 1970 di Jakarta, Indonesia, bapa Maya, Lolo Soetoro manakala ibu, Stanley Ann Dunham juga adalah ibu Obama.
  
Mentua asal Malaysia
  
MAYA sudah berkahwin dan suaminya, Profesor Konrad Ng, warganegara AS dan anak kelahiran Cina-Kanada yang mana ibu bapanya dilahirkan serta dibesarkan di Malaysia sebelum berhijrah ke Kanada.
  
Perkahwinan mereka dikurniakan dua anak perempuan, Suhaila dan Savita, berusia lapan dan empat tahun.
  
Selain fasih berbahasa Inggeris dan Indonesia, wanita bermata bundar dan berambut hitam lebat ini juga boleh bertutur bahasa Sepanyol.
  
Kehadiran Maya, 42, ke ibu negara baru-baru ini, ternyata membawa jalinan hubungan dan makna tersendiri antara Malaysia dengan AS, khususnya dalam perkongsian serta memperkasakan dunia pendidikan.
  
Lebih menarik, kehadiran kali pertama ke sini juga ibarat menjadi sebahagian `jejak kasih' wanita berkulit cerah, berambut panjang dan bermata bundar ini ke bumi Malaysia yang juga menjadi tanah kelahiran mentuanya.
  
"Saya berjumpa dan beramah mesra dengan ramai orang, malah ada banyak perkara menyeronokkan di sini. Ini kunjungan pertama ke Malaysia, tetapi keluarga suami sebenarnya berasal dari Sabah dan ini menjadikan kedatangan saya ke sini sebagai sebahagian cerita keluarga saya.
  
"Berada di Malaysia membuatkan saya berasa seperti di rumah sendiri," katanya dalam pertemuan dengan penulis dan rakan media tempatan lain, baru-baru ini.
  
Maya di Malaysia bagi lawatan enam hari sebagai perwakilan EWC, pendidikan dan organisasi penyelidikan yang berpangkalan di Honolulu, Hawaii, bagi mengukuhkan hubungan AS di rantau Asia Pasifik. Hadir sama, dalam sesi bertemu media tempatan, adalah Pengarah EWC, Terence W Bigalke dan Presiden EWC, Charles E Morrison serta Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Malaysia, Datuk Dr Mahani Zainal Abidin.
  
Menelusuri latar belakangnya, Maya pernah mendapat pendidikan awal di Indonesia dan kemudian di Hawaii selain bergelar graduan Barnard College di Manhattan, New York. Graduan sarjana bahasa Inggeris dari New York University serta ijazah kedoktoran dalam pendidikan perbandingan antarabangsa dari University of Hawaii.
  
Selain pakar pendidikan, Maya juga dikenali sebagai penulis, penyelidik dan pakar perunding pendidikan. Pengalaman mengajarnya juga luas daripada guru sejarah sekolah menengah La Pietra; Hawaii School for Girls dan Education Laboratory School, kedua-dua di Honolulu, Hawaii.
  
Beliau juga pernah mengajar dan membangunkan kurikulum di The Learning Project, sekolah menengah awam alternatif di New York City dari 1996 hingga 2000.
  
Maya memberitahu, beliau melihat Indonesia dan Malaysia banyak persamaan, malah masing-masing kaya dengan sejarah tersendiri.
  
Perkasa program pendidikan
  
"BANYAK persamaan. Antaranya Malaysia dengan Indonesia mempunyai identiti tempatan yang begitu kuat termasuklah dari segi kesenian tradisional, muzik, budaya dan tradisi intelektual. Selain itu, keduadua negara juga sudah pastinya mempunyai makanan sedap belaka. Semua itu menjadi satu kelebihan yang turut membentuk hubungan kuat yang bukan saja dalam keluarga tetapi dikongsi bersama dengan semua," katanya.
  
Sehubungan itu, Maya turut meletakkan harapan kunjungannya ke Malaysia dapat mewujudkan hubungan persefahaman, berkongsi pengalaman dan bertukar pandangan serta idea khususnya mengenai usaha memperkasakan program pendidikan dan mewujudkan pendidikan harmoni global.
  
Tambahnya, pendidikan pelbagai budaya dan merentasi global membolehkan individu memahami subjek, termasuk identiti, sejarah dan peristiwa semasa, dari mata pelbagai pandangan.
  
"Di sini, di Malaysia dan di AS serta Indonesia, orang berfikir mengenai identiti dan hubungan mereka dalam politik, ekonomi atau di seluruh dunia. Dengan menggalakkan perbincangan ini dan berkongsi bahasa, seni dan budaya akan membantu untuk memupuk empati dan meningkatkan rasa kekitaan antara satu sama lain. Ia juga akan meningkatkan kemungkinan untuk kerjasama, sama ada sekolah, universiti, NGO atau kerajaan," ujarnya sambil menambah, individu boleh mengekalkan atau identiti budaya sendiri selain membangunkan identiti baru di peringkat serantau dan antarabangsa.
  
Negara contoh iktiraf wanita
  
BERKONGSI pengalamannya melawat dan berdiskusi dengan pelajar sekolah dan kolej Majlis Amanah Rakyat (MARA) serta Universiti Islam Antarabangsa, Maya berkata, beliau kagum melihatkan bilangan pelajar wanita lebih ramai daripada lelaki.
  
Katanya, kemasukan ramai wanita di pusat pengajian tinggi di negara ini, sekali gus menjadikan Malaysia contoh terbaik kerana memberi peluang yang banyak dan mengiktiraf daya intelektual dan potensi.
  
"Ini memberikan potensi besar untuk wanita tempatan memberikan sumbangan mereka kepada masyarakat. Namun, sering berlaku selepas mendapat peluang pendidikan dan apabila sudah bergelar ibu, sukar untuk mereka terus kekal dan berterusan memberikan sumbangan. Justeru, saya fikirkan salah satu kriteria utama dan harus difikirkan ialah memastikan bagaimana untuk mengekalkan wanita ini terus berada dalam dunia pekerjaan dan memberi sumbangan sekalipun sudah berhenti," katanya.
  
Maya turut menegaskan, pendidikan adalah penting dan berkuasa untuk semua wanita serta menjadi pemacu utama dalam memperkasakan diri. Ia seharusnya bermula seawal usia kanak-kanak lagi. Pada masa sama, beliau turut memuji usaha Malaysia melaksanakan pelbagai inisiatif membangunkan sistem pendidikan negara, terutama melalui program PERMATA Negara.
  
Ibu jadi idola
  
BAGI Maya, mendiang ibunya, ahli antropologi yang juga bekerja di EWC dan berpengalaman hidup selama bertahun-tahun di Jakarta, memberikan contoh dan berperanan penting dalam membentuk pendekatan sebagai pendidik kedamaian.
  
"Ibu dan bapa saya bersikap terbuka. Ibu berasal dari AS bertemu jodoh dengan bapa. Walaupun ibu lahir dari negara yang jauh dan datang ke Indonesia tanpa mengetahui banyak perkara, tetapi dia dapat berkongsi cerita dan cuba memahami apa yang diperlukan dengan bersikap terbuka dengan semua orang dari serata dunia dan menjadikan rumahnya di Indonesia.
  
"Ibu jatuh cinta dengan Asia Tenggara dan akhirnya menetap di situ sehinggalah dia meninggal dunia. Dia belajar, masak, bekerja dan memahami antara satu sama lain dengan semua orang dari serata dunia. Saya berharap kita dapat lahirkan lebih ramai orang bersikap dan berpandangan umum dan global seperti ibu," katanya mengimbas kenangan dan bangga contoh ditunjukkan mendiang ibu kandung.
  

Maya yang sembilan tahun lebih muda daripada Obama dan mempunyai hubungan akrab dengan saudara tirinya itu berkata, abangnya kekal mempunyai jati diri kuat dalam hidupnya walaupun mereka kerap tinggal berjauhan.
  
"Beliau adalah seorang lelaki yang luar biasa dan ahli politik kerana beliau mengambil pandangan praktikal dalam sesuatu perkara.
  
"Beliau mampu mendengar apa orang kata dan boleh dibawa berunding. Beliau juga memahami sangat mencabar untuk membuat semua orang gembira.
  
"Namun, saya yakin beliau tahu bahawa beliau sudah melakukan terbaik untuk bergerak ke hadapan. Keupayaannya tinggal dalam dunia pelbagai etnik kompleks membantunya mengenal pasti landskap penduduk AS," katanya.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...