Friday, February 15, 2013

Jiwa Zaleha

Berita Harian, Isnin, 16 Julai  2012

Oleh Nor Affizar Ibrahim

Jiwa Zaleha

TIDAK pernah kenal erti penat dan jemu. Itu paling tepat mengungkapkan kesetiaan dan kewibawaan Tan Sri Zaleha Ismail dalam kerja kebajikan dan sukarela mahupun politik.
  
Dalam usia mencapai 76 tahun, Zaleha masih terus aktif.  Tiada istilah `duduk diam' selagi kudrat masih ada dan masih boleh berfikir untuk menyumbangkan idea serta pandangan, selagi itulah nenek 11 cucu ini akan `menghadirkan diri' di tengah-tengah masyarakat.
  
Kepada anak dan cucu juga sudah dititipkan pesanan, jangan dilarang atau ditegah apa dibuat dan disukainya.  

Begitu juga suami, sejak dulu hingga ke hari ini tidak pernah menegahnya melakukan aktiviti disukai, lebih-lebih lagi yang memberi kebaikan kepada masyarakat, bangsa serta negara.

`Lampu hijau' diberi, menjadikan langkahnya lebih mudah diatur.
  

Syarat untuk anak
  
"Saya cakap dengan anak kalau mereka tidak bagi saya aktif, saya akan `kacau' mereka di rumah. Dan mereka akan dengar leteran saya. Tentu saja, mereka tidak mahu itu berlaku," katanya turut memberitahu keluarga sememangnya faham dan masak dengan apa dilakukan.
  
Walaupun sudah lama bersara dan tidak lagi menerajui jawatan penting dalam kerajaan mahupun parti serta lebih selesa bergelar veteran UMNO, Zaleha masih bekerja macam biasa. Malah, untuk menumpukan tugasan dilakukan, rutin kerjanya bermula seawal jam 7.30 pagi dan ada kala bekerja sehingga lewat jam 12 malam.
  
"Saya bekerja macam dulu juga. Sudah pencen, lagi banyak jumlah masa bekerja. Ada saja perkara hendak dibuat. Lagi pun, saya sudah biasa sibuk. Nak `tukar gear' memang sukar," katanya.
  
Mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Sungai Pelek, Sepang, sejak dulu Zaleha memang dikenali sebagai wanita cergas dalam pelbagai kegiatan politik, kebajikan dan sukarela.
  
Keramahan, ketegasan dan bijak menyesuaikan diri dalam semua suasana antara kelebihan dimiliki Zaleha.
  

Jasa diiktiraf

Masanya kini banyak ditumpukan dalam pelbagai Badan Bukan Kerajaan (NGO) sama ada di peringkat tempatan mahupun antarabangsa.
  
Tidak hairanlah jika anak kelahiran Kampung Batu Laut, Kuala Langat, Selangor ini menerima pelbagai pingat dan bintang kerana jasanya.
  
Selain pernah menjadi Menteri Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat, Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia serta Pengerusi Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) dan Presiden Asean Confederation of Women's Organisation (ACWO), Zaleha turut menjawat beberapa jawatan penting pelbagai pertubuhan, kegiatan sosial dan kebajikan.
  
Ini termasuk Naib Yang Dipertua Majlis Kebangsaan Wanita Malaysia (NCWO), Pengerusi Yayasan Kebajikan Negara, Pengerusi Majlis Kebajikan Masyarakat Kebangsaan, ahli Lembaga Pengarah Koperasi Usaha Bersatu Berhad dan banyak lagi.
  
Kini, antara jawatan penting disandang ialah sebagai Pengerusi Global Peace Festival (GPF) Malaysia yang diterajui sejak 2008 dan juga Naib Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat (MUBARAK) Malaysia serta Penasihat Eksekutif Gabungan Badan Bukan Kerajaan Daerah Gombak.
  

Perkasa wanita, keamanan
  
Zaleha seronok bercerita mengenai GPF yang menggerakkan lebih ramai wanita menyumbang dalam program keamanan serta usaha memberi mereka asas pengetahuan mengenai keamanan kepada keluarga serta masyarakat bagi mewujudkan generasi pencinta keamanan.
  



"Ada banyak pertubuhan tetapi tiada yang khusus pembabitan wanita dalam membangun dan menjaga keamanan sejagat. Saya yakin wanita berperanan penting membentuk dan mendidik keluarga bagi mewujudkan dunia yang aman," katanya. Mengenai arus perubahan dan pembangunan wanita di negara ini Zaleha berkata, kemudahan dan peluang pada masa ini sudah banyak.
  
  "Satu lagi saya lihat, individu hari ini kurang perhubungan antara manusia. Perlu ingat, dalam hidup ini ada empat perkara utama yang kita perlukan iaitu rohani, minda, emosi dan fizikal. Keempat-empat ini perlu diselaraskan dan diseimbangkan jika tidak, maka pincang kehidupan ini," nasihatnya.
  

Nasib bapa bakar semangat
  
Ditanya siapa idolanya, Zaleha berkata, bapanya banyak mempengaruhi karakter dan keperibadiannya. Kegigihan bapanya untuk meneruskan kehidupan pada waktu sukar terus terpahat dalam ingatan. Bahkan, banyak sikap positif bapanya diwarisi.
  
"Saya bukan datang daripada keluarga senang. Tetapi bapa saya gigih berusaha sehingga dilantik sebagai penghulu dengan gaji RM149 sebulan. Dengan gaji banyak itulah bapa membesarkan kami adikberadik dan membantu saudara mara yang susah.
  
"Bapa banyak mengajar saya berdikari dan ketika kecil, bapa sering meminta saya membantu kerja pejabat seperti menyusun fail dan menulis resit kedai koperasi. Dari situ jugalah saya mula didedahkan dengan selok-belok pengurusan," ceritanya. Tidak lengkap temu bual tanpa menyelami rahsia wanita ini mengekalkan kehidupan serba aktifnya. Apa rahsianya?
  

Rahsia sihat, berjaya
  
"Alhamdulillah, kesihatan saya sihat dan membolehkan untuk terus memberi sumbangan. Cuma, ada penyakit kencing manis tetapi saya sentiasa menjaga tahap kesihatan dan cara pemakanan.
  
"Saya masih lagi bersenam dan di rumah, saya ada kelengkapan infra merah bagi membantu meningkatkan kesihatan. Saya sememangnya, seorang yang sentiasa menjaga dan mengutamakan kesihatan. 

Kalau hendak berceramah mengenai kesihatan, saya langsung tiada masalah bercakap mengenai hal itu walaupun tidak pernah ada pendidikan khusus dalam bidang kesihatan," katanya.
  
Pengurusan masa dan ketepatan waktu menjadi perkara penting bagi Zaleha dalam setiap apa yang dilakukan. Sementara, prinsip dipegangnya amat mudah iaitu tiada apa yang mustahil dan apa ingin dibuat boleh dilakukan tetapi harus berusaha.
  
"Begitu jugalah cara saya bekerja dalam NGO, walaupun ada cabaran dan rintangan, usaha dan kerja keras tetap diteruskan. Alhamdulillah, kepercayaan terhadap saya sama ada dari jabatan kerajaan, pertubuhan dan sebagainya sentiasa ada. Mungkin mereka dapat melihat hasilnya dan lagipun, apa yang saya buat bukan untuk diri sendiri tetapi untuk masyarakat dan kerajaan. Bertahun-tahun saya dalam NGO memberikan saya banyak kepuasan apatah lagi apa yang dibuat berjaya direalisasikan," katanya.
  


PROFIL:
Tan Sri Zaleha Ismail
  
- Dilahirkan di Kampung Kelanang, Batu Laut, Kuala Langat, Selangor pada 18 Mei 1936
- Anak sulung daripada sembilan beradik
- Suami, Abdul Rahman Ali
- Anak-anak: Prof Dr Zurin Adnan, Zurin Azlan dan Zurin Azrai.
  
- Pendidikan
   Sekolah Melayu Sungai Pelek, Sepang (1942- 1945), Sekolah Melayu Bagan Lalang, Sepang Kecil (1945-1946), Sekolah Methodist Perempuan, Kuala Lumpur (1947-1955), Sekolah Menengah St John's,    Kuala Lumpur (1957-1960), Universiti Malaya, Singapura (1960-1961).
  
 - Kerjaya
    Juruhebah sambilan di Radio Malaysia (1951-1961), Pembantu Program Radio Televisyen Malaysia (RTM) (1961-1965), Pengelola Program Inggeris RTM (1965-1968), Pegawai Ensaiklopedia Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) (1968-1971), Timbalan Ketua Bahagian Buku Teks DBP (1971-1974),

Setiausaha Politik Menteri Kebajikan Masyarakat (1974-1978).
   
- Kerjaya Politik
   Wakil Rakyat Permatang, Selangor dan Exco wanita pertama Selangor (1978- 1982), Ahli Parlimen Tanjong Karang (1982-1986), Ahli Parlimen Selayang (1986-1995), Setiausaha Parlimen Kementerian Tanah dan Pembangunan Wilayah (Ogos 1986), Timbalan Menteri Pengangkutan (Mei 1987-April 1995), Ahli Parlimen Gombak (April 1995-Nov 1999), Menteri Perpaduan dan Pembangunan Masyarakat (Mei 1995-Disember 1999).
  
- UMNO:
   Ahli sejak 1968, Exco Wanita UMNO (Jun 1974-1982), Ketua Wanita UMNO Bahagian Setapak (1974), Pengerusi Badan Perhubungan Wanita UMNO Wilayah Persekutuan (1977-1978), Ahli Majlis Tertinggi (1978-1984), Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Wanita Umno Selangor (1978-1984), Ketua Penerangan Wanita Umno (1988-1996), Ketua Wanita Umno Selayang (1986-1994), Ketua Wanita Umno Selangor (1987-1996), Ketua Umno Bahagian Gombak (1994-1998), Ahli Majlis Tertinggi Umno (1996-2000).

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...