Tuesday, July 9, 2013

PINGGANG KERENGGA

Berita Harian, Sabtu, Julai 21, 2007
Oleh Nor Affizar Ibrahim



Pinggang kerengga

PEMAKAIAN korset dan bengkung dikatakan mampu membentuk potongan badan seseorang itu supaya kelihatan lebih seksi dan menggiurkan. Malah, ada yang berpendapat, wanita mengenakan pakaian dalam itu akan membuatkan tubuh tampak semakin segaris pinggul dengan pinggang dan ia akan membuat jejaka semakin tertarik.


Menariknya, sekitar kurun ke-16, korset hakikatnya digunakan untuk meleperkan payu dara kerana wanita yang menonjolkan dadanya dianggap satu dosa besar.
   Hanya beberapa ratus tahun kemudian barulah masyarakat Eropah tidak lagi menganggap pendedahan payu dara sebagai satu kesalahan, sekali gus penggunaan korset turut berubah.
    Selain itu, korset bukan saja dipakai untuk membentuk tubuh bagi memenuhi estetika tetapi juga tujuan perubatan. Untuk itu, selain wanita korset juga dipakai lelaki.
  
Melicinkan lebihan lemak

Perunding fesyen tempatan, Norma Norell dalam satu tulisannya mengenai fungsi pakaian dalam wanita di zaman dulu turut menyatakan, memakai kendit, korset dan coli yang ketat adalah untuk menekan serta melicinkan lebihan lemak perut (spare tyre) di badan.

   Bersesuaian dengan fungsinya untuk merampingkan pinggang atau membentuk struktur tubuh, korset sering digunakan terutama apabila seseorang wanita itu memakai pakaian yang ketat. Pemakaian korset bukan saja menampakkan susuk badan tetapi memastikan lebihan lemak dapat di selindungi.

   Sejak tahun kebelakangan ini, terma korset juga dipinjamkan oleh industri fesyen. Bagaimanapun, ini tidak menghairankan kerana pada kurun ke-19, bagi kebanyakan wanita Eropah tidak ada apa yang boleh dianggap seksi, selain mempunyai buah dada besar.

   Sehubungan itu, wanita Eropah dulu memakai korset untuk menolak payu dara ke atas. Dengan cara itu, dada akan menjadi lebih bidang dan payu dara pula kelihatan lebih besar.
   Walaupun ahli perubatan pada masa itu mengisytiharkan pemakaian pakaian dalam terbabit boleh menyebabkan pemakainya pitam, patah tulang rusuk dan mungkin juga paru-paru serta jantung pecah disebabkan tekanan, kebanyakan wanita tidak menghiraukannya.

   Norma dalam tulisannya lagi berkata, apabila seseorang itu memakai korset walaupun pinggang kelihatan ramping, payu dara akan membonjol ke atas dan pinggul pula tertekan ke bawah.



   Ini membuatkan mereka kelihatan kekok dan sudah pasti tidak selesa apabila duduk terlalu lama. Pemakaian korset turut memberi kesan terhadap keseluruhan fizikal si pemakainya termasuk cara berjalan. 

Asalnya untuk meleperkan dada

Oleh kerana ketika mula diperkenalkan korset berfungsi untuk meleperkan dada, ia tidak begitu menyakitkan dan lazimnnya, diperbuat daripada fabrik lembut dan selesa seperti kain kanvas atau kulit binatang yang direbus seperti yang digunakan dalam pembuatan pakaian dalam atau coli.
   Apabila fungsinya berubah, pembuatan korset menjadi lebih canggih yang mana batang kayu atau batang besi digunakan untuk membuat kerangka korset. Penggunaan bahan keras seperti kayu dan besi termasuk tulang ikan paus untuk membuat korset adalah bersesuaian bagi memberi sokongan pada badan supaya si pemakainya tidak bongkok dan secara tidak langsung, pinggang kelihatan ramping.

 Sehinggalah penghujung kurun ke-19, kebanyakan tukang jahit di Eropah begitu ghairah untuk menghasilkan pakaian dalam wanita yang selesa serta mampu menyerlahkan kecantikan tubuh.
 
Kini, hasilnya korset menjadi pakaian dalam wanita yang indah.

Potongan struktur pada perut dan pinggang pula bertindak menghalang lelemak mengalir ke belakang di samping memecahkan lelemak pada bahagian atas perut.
   Potongan struktur pakaian dalam turut membantu menguatkan rahim mengemaskan perut dan menghilangkan kesan regangan kulit terutama bagi wanita yang lepas bersalin.
   Tetulang pada bengkung pula mengatasi masalah tulang belakang seperti bongkok, slipdisk, sakit pinggang dan pengaliran darah. Malah, fabrik yang digunakan lebih baik dan lembut berbanding sebelumnya. Antara pilihan fabrik ialah taffeta, sutera, satin dan baldu yang dihiasi renda.
   


Aliran fesyen turut memperlihatkan korset bukan lagi sekadar pakaian dalam untuk membentuk badan, sebaliknya ia dipadankan bersama seluar, skirt dan kebaya atau dalam pelbagai gaya lain.

Kerangka korset tidak lagi menggunakan bahan yang keras sehingga menyakitkan badan. Korset juga direkacipta dengan mengambil kira struktur susuk badan wanita secara terperinci. Misalnya, potongan mangkuk pakaian dalam itu berbentuk piramid dan dapat menampung payu dara agar tidak jatuh serta memastikan puting dalam kedudukan betul.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...