Friday, July 19, 2013

AURA EMPAT KOTA FESYEN


Berita Harian, Rabu April 3, 2013 
Oleh Nor Affizar Ibrahim


Aura empat kota fesyen


NEW YORK, London, Milan dan Paris terkenal sebagai kota fesyen. Saban tahun menganjurkan minggu fesyen yang menjadi tumpuan fashionista dan pereka antarabangsa mempamerkan rekaan kreatif mereka.

Pengalaman penulis, yang pernah mengikuti Minggu Fesyen di London dapat menyaksikan sendiri aura ditimbulkan dalam acara itu. Tanpa undangan rasmi atau bukti kad jemputan, tetamu tidak akan dibenarkan masuk berikutan, keterbatasan tempat dan cirinya sebagai acara eksklusif.

Keunggulan minggu fesyen menghimpunkan perancang busana atau rumah fesyen mempamerkan koleksi pakaian terbaru mereka. Acara dinanti-nantikan ini, biasanya menentukan aliran busana apa saja yang in dan out di seluruh dunia sepanjang tahun.
  
 Menariknya, setiap kali Minggu Fesyen dianjurkan ia bukan saja menghimpunkan perancang dan pereka fesyen tetapi turut dihadiri mereka yang terbabit sama ada secara langsung atau tidak, dalam industri fesyen.

Mereka termasuklah, individu hanya di belakang tabir atau juga yang sering mengikuti perkembangan fesyen seperti selebriti, editor fesyen, jurugambar, penulis blog, penata gaya, jurusolek, pembeli dan sebagainya.
  
 Lazimnya, Minggu Fesyen diselenggarakan beberapa hari dan diadakan dua kali setahun iaitu Januari hingga April untuk mempamerkan koleksi busana musim luruh/dingin serta September hingga November bagi busana musim bunga/panas.
    
Kiblat mode dunia
  
  Keempat-empat kota itu yang juga dikenali, The Big Four menjadi `kiblat' mode kelas dunia. Dari dulu hingga kini, keempat-empat pusat busana itu terus menunjukkan kekuatannya sebagai kota fesyen unggul dan utama di peringkat dunia. Justeru, setiap kali tiba acara hebat ini, masing-masing memperlihatkan inspirasi mode dan penuh variasi gaya.
  
 Bagaimanapun, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Minggu Fesyen dianjurkan di beberapa negara Asia kini turut mendapat perhatian. Antara yang mula diintai pengikut dan peminat fesyen ialah di Shanghai. Ini berikutan, ledakan fesyen di China semakin mencuri tumpuan dunia.


Tumpuan turut beralih ke Australia, Jakarta, Berlin, Barcelona, Seoul, Tokyo, Los Angeles, Dubai, Hong Kong dan Madrid mempamerkan matlamat sama.
  

  Di Malaysia ada Minggu Fesyen Kuala Lumpur walaupun tidak gah di peringkat dunia, sedikit sebanyak ia mewujudkan fenomena baru dalam dunia peragaan fesyen di negara ini.
  
  Impak besar
  
  Bagi pereka terkenal dan mempunyai nama teguh dalam arena fesyen antarabangsa, Minggu Fesyen memberikan cabaran tersendiri dalam menghasilkan rekaan lebih kreatif dan perlu bersedia dengan kritikan. Ini berikutan, pengkritik fesyen terma
suk editor fesyen akan memberikan reaksi atau komen mereka sama ada positif atau sebaliknya, bagi setiap koleksi rekaan baru diketengahkan.
  
  Pandangan pengkritik fesyen mampu memberi impak besar sebab itulah ada pereka tersohor mengakui berdebar setiap kali mempersembahkan koleksi terkini. Antara pengkritik fesyen disegani atau terkenal adalah Anna Wintour dari majalah Vogue dan penata gaya selebriti, Steven Cojocaru.
  
  Sepanjang acara Minggu Fesyen berlangsung, rumah fesyen terkemuka seperti Louis Vuitton, Chanel, Prada, Mulberry, Comme des Garcons Homme Plus, Dior Homme, Valentino, Paul Smith dan banyak lagi akan mempersembahkan himpunan terbaru masing-masing.  

Minggu Fesyen memacu landasan untuk mengiklankan dan meningkatkan penjualan untuk pereka fesyen terkenal. Lazimnya, model terbaik seiring dengan jenama akan ditampilkan untuk menjayakan catwalk atau pertunjukan peragaan fesyen diadakan.
Sekali gus menunjukkan,
  
  Bagaimanapun, Minggu Fesyen bukan saja menjadi medan untuk pereka terkenal yang sudah mempunyai label jenama dan nama kukuh mempamerkan kreativiti terbaru mereka tetapi juga menjadi landasan kepada pereka baru bertatih serta pelajar fesyen untuk mengutip pengalaman dan pengetahuan baru.
  
  Difahamkan, mereka berharap penampilan ditonjolkan dapat menarik
perhatian individu berkaitan dalam industri fesyen. Ini termasuklah, mereka yang bercitacita untuk menjadi model, berhasrat mencipta nama sebagai jurugambar fesyen dan sebagainya.

Bahkan, ada yang mengambil peluang `mengedarkan' kad nama atau portfolio mereka, sebagai salah satu cara memperkenalkan diri mereka. Justeru, tidak menghairankan kawasan sekitar tempat acara itu diadakan, bagaikan runway tidak rasmi.
  
  Medan selebriti
  
  Kehadiran selebriti dalam Minggu Fesyen pula memberi makna tersendiri. Lazimnya, kemunculan mereka bukan hanya sebagai penonton, sebaliknya banyak daripada mereka yang juga mencuba menunjukkan bakat lain sebagai perancang.
  
  Antara selebriti popular yang berjaya `strateginya' sebagai perancang atau pencetus aliran fesyen ialah Victoria Beckham, MaryKate dan Ashley Olsen.
  
  Satu lagi hakikat tidak boleh dinafikan, siapa yang mampu mempromosikan koleksi busana jika bukan selebriti? Justeru, pereka atau penata busana tidak `segan' menjemput selebriti sebagai tetamu VIP untuk duduk di barisan hadapan, setiap kali acara peragaan fesyen berlangsung.

Apabila selebriti berkenaan mendapat liputan wartawan dan banyak memuatkan foto selebriti terbabit berikutan komen mereka mengenai persembahan yang mereka hadiri, secara tidak langsung meningkatkan profil pereka.
  
  Sementara itu, acara seperti ini juga menjadi kesempatan bagi selebriti untuk mencari busana yang sesuai untuk dikenakan di karpet merah acara tayangan perdana filem atau majlis penganugerahan. Selain itu ada yang sememangnya mahu memberi sokongan kepada pereka yang menjadi sahabat mereka.
    
Empat kota fesyen utama:
  
  * Paris
  

  Perkembangan fesyen Paris bermula pada 1914. Ketika itu, Paris adalah cahaya fesyen terkemuka dan tanpa rekaan dari negara itu, sama ada untuk dibeli atau ditiru, maka tidak akan ada fesyen di Amerika dan tiada apa-apa untuk mengisi muka surat Vogue.  

Ketua dan Editor Vogue, Amerika, Edna Chase mengambil inisiatif menggalakkan pereka pakaian yang terbaik tampil dengan rekaan mereka untuk menunjukkannya pada pameran amal di dewan Ritz-Carlton. Chase memujuk wanita kelas atasan untuk membeli tiket dan pergi pertunjukan itu. Beliau juga membawa model ke kedai pakaian dan mengajar mereka untuk berjalan cat walk dan mendandan cantik rambut mereka.

Bagaimanapun, pada tahun 1943, dunia fesyen di kota itu malap, berikutan tercetusnya Perang Dunia Kedua. Akibat pendudukan Nazi di bandar, pekerja fesyen pekerja tidak dapat masuk ke Paris. Ini menyebabkan, perhatian dunia fesyen beralih ke Amerika Syarikat (AS). Selepas perang tamat dan beberapa tahun kemudian, Paris bangkit kembali dalam industri fesyen. Rumah fesyen utama seperti seperti Louis Vuitton, Comme des GarÁons, Christian Dior, Balenciaga, dan banyak lagi mewarnai industri fesyen negara itu. Minggu Fesyen Paris dikatakan, bermula secara rasmi pada 1973.
  
  * Milan
  

  Itali menubuhkan Minggu Fesyen Milan pada 1958 dan sekali gus terkenal sebagai fashionista antarabangsa terkenal di seluruh dunia.. Milan juga mempunyai sejarah yang panjang dalam industri fesyen, pakaian dan tekstil.

Sepanjang abad ke-19, ia menjadi salah satu kuasa industri dan ekonomi utama negara serta pusat pengeluaran utama dalam perdagangan. Minggu Fesyen Milan diMilan mempunyai beberapa pereka handal termasuk, Giorgio Armani, Valentino Garavani, Gianni Versace, Miuccia Prada, Moschino, Etro, Trussardi, Missoni, dan Dolce & Gabbana. Kebanyakan label dan jenama fesyen Itali berpusat di Milan walaupun kebanyakannya diasaskan di bandar lain.

Antaranya ialah Prada, Valentino SPA, Armani, Dolce & Gabbana, Versace, Missoni, Moschino, Luxottica dan Trussardi.miliki oleh Italian Fashion Chamber, sebuah persatuan bukan keuntungan yang mengendali dan menggalakkan pembangunan fesyen Itali serta bertanggungjawab untuk menganjurkan acara fesyen. Fesyen Milan walaupun mengambil inspirasi daripada reka bentuk terkemuka Paris tetapi ia membangun dengan pendekatan tersendiri.
  
  * New York
  
 Sebagai pusat fesyen di Amerika Syarikat (AS), kota ini dikatakan, sebagai tempat kelahiran Minggu Fesyen. Menelusuri sejarah, Minggu Fesyen mula diadakan di kota Big Apple itu pada 1943, bertujuan mengalihkan perhatian gaya fesyen Perancis. Apabila tercetusnya Perang Dunia Kedua, pekerja di industri fesyen tidak dapat melakukan perjalanan ke Paris.

Justeru, saat yang tepat pereka di AS membuktikan kehebatan mereka selepas berabad bergantung pada Perancis sebagai inspirasi. Di sinilah aliran Minggu Fesyen bermula, kemudian menjalar di seluruh Pereka fesyen, Eleanor Lambert menganjurkan acara itu di New York dan menampilkan pereka AS, khusus untuk disaksikan wartawan fesyen yang sebelumnya mengabaikan karya mereka. Acara itu awalnya dikenali Minggu Wartawan dan berjaya dianjurkan.

Bermula detik itu, majalah seperti Vogue yang biasanya diisi dengan rekaan Perancis mula menampilkan inovasi rekaan fesyen Amerika.
dunia.
  
  * London
  
Selepas New York, Minggu Fesyen beralih ke ibu kota Inggeris. Minggu Fesyen London pertama diadakan di tempat letak kereta di West London pada 1984 dengan mempersembahkan catwalk bertenaga dan pameran yang menggabungkan fokus dan kekukuhan industri serta dikekalkan hingga ke hari ini. Ia diselenggarakan oleh British Fashion Council (BFC).

London juga dikatakan kota mode teratas di dunia. Beberapa aliran fesyen diilhamkan dan menyaksikan kemunculan ikon fesyen seperti Betty Jackson, David Fielden dan John Galliano. London kota mode pertama yang dapat dilihat secara digital pada 2010 dan memungkinkan orang ramai berasaskan seperti duduk tepat di barisan depan kerana membolehkan pereka menyiarkan rekaan busana mereka secara langsung di internet.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...