Length count: | 1119 |
Page heading: | Wanita & keluarga |
Column: | LO |
Edition: | NA |
Status: | Normal |
Copyright: | NSTP |
| |
Text: | WALAUPUN
perkataan `gender' hari ini semakin kerap disebut, hakikatnya masih
ramai yang tidak mengerti sepenuhnya apakah maksud sebenar perkataan
itu. Malah, ada segelintir masyarakat memandang remeh dan menjadikan
perkataan itu sebagai bahan ketawa, misalnya, gender sering kali
dikaitkan dengan perkataan `janda'. Bagi menjelaskan dan memahami erti
gender sebenar, Wartawan Wanita & Keluarga, NOR AFFIZAR
IBRAHIM menemubual Koordinator Kanan Projek Institut Tadbiran Awam
Negara (Intan), Dr Noorul Ainur Mohd Nur di Intan, Bukit Kiara, Kuala
Lumpur, baru-baru ini. |
| |
| KESAKSAMAAN
gender bukan isu atau tidak hanya mengenai soal perbezaan jantina,
lelaki dan wanita semata-mata. Sebaliknya, kesaksamaan gender kepada
menjurus pembentukan tanggapan sosial masyarakat. |
| |
| Koordinator
Kanan Projek Intan, Dr Noorul Ainur Mohd Nur, berkata tanggapan
pembentukan sosial masyarakat ini ada yang negatif dan positif. |
| |
| Katanya,
bagi memastikan kelompok masyarakat itu melangkah ke depan dalam
pembangunan negara, tanggapan yang negatif memang wajar dielakkan. |
| |
| "Terlalu
terikat dengan tanggapan sosial masyarakat yang tidak membina
khususnya, itulah yang cuba dan perlu dipecahkan dalam sesuatu kelompok
masyarakat itu," katanya. |
| |
| Dr
Noorul Ainur berkata, masyarakat yang membentuk sendiri persepsi
mengenai gender dan bukannya biologikal - lelaki mahupun wanita. |
| |
| Beliau
berkata, menelusuri pembangunan di negara ini, didapati dulu fungsi
wanita hanya duduk di rumah dan menolong ibu bapa membuat kerja di
dapur. Kemudian, wanita itu berkahwin dan dikurniakan anak. |
| |
| Bagaimanapun, kata Dr Noorul Ainur, itu adalah tanggapan masyarakat hidup zaman sebelum merdeka. |
| |
| "Pada
masa sama, pada zaman itu ada seorang dua wanita berjaya memecahkan
belenggu yang menyatakan, wanita hanya boleh buat ini atau tidak boleh
buat itu. |
| |
| "Contoh
paling jelas, ialah Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali. Beliau berjaya menjadi
doktor dan berupaya memecahkan tradisi dan pandangan bahawa tidak hanya
lelaki yang boleh menjawat pekerjaan itu," katanya. |
| |
| Dr
Noorul Ainur turut memberi contoh lain mengenai tanggapan masyarakat
suatu ketika dulu terhadap seorang bapa atau suami mendukung anak atau
menyidai pakaian. Apabila pekerjaan seumpama itu dilakukan oleh bapa
atau suami, ada yang berkata lelaki berkenaan sudah dilindungi sanggul (Queen Control). |
| |
| "Begitu
juga apabila suami membuat susu anaknya, kebanyakan ibu zaman dulu yang
melihatnya akan marah. Konon, kerja seperti itu bukan kerja suami dan
dia tidak boleh buat. |
| |
| "Senario
itu kini sudah jauh berubah. Kebanyakan lelaki dilihat sudah mahu
membantu isteri sidai kain dan jika pergi di kompleks beli-belah,
masyarakat tidak hairan lagi melihat bapa mendukung anaknya," katanya. |
| |
| Jelas Dr Noorul Ainur, bukan saja wanita, golongan lelaki juga boleh menjadi mangsa tanggapan gender. |
| |
| Contohnya, kerjaya jururawat di negara ini hanya layak pekerjaan wanita. Hakikatnya, gender dibentuk oleh masyarakat sendiri. |
| |
| "Siapa
kata lelaki tidak boleh jadi jururawat. Ada pesakit lelaki yang malu
dijaga jururawat wanita, terutama berkaitan bahagian sulit (kemaluan).
Jadi, mengapa tiada jururawat lelaki? Jelas, di sini tanggapan
masyarakat yang sebenarnya tidak membenarkan atau terbuka minda untuk
menerima jururawat lelaki," katanya. |
| |
| Beliau
berkata, apabila memperkatakan persoalan gender tidak semua membabitkan
perkara mendatang. Dalam hal tertentu, ada masyarakat patah ke belakang
balik. Contohnya, suatu ketika dulu bilangan guru lelaki di negara ini
ramai berbanding guru wanita. |
| |
| Tetapi
pada suatu peringkat, negara mula mengalami kekurangan guru lelaki
kerana dianggap golongan wanita lebih layak menyertai bidang pendidikan.
Kemudian apabila bilangan guru lelaki semakin berkurangan berbanding
guru wanita, masyarakat mula melahirkan kebimbangan mengenai hal itu. |
| |
| Justeru,
apabila membicarakan soal kesaksamaan gender, masyarakat mesti cuba
memastikan baik wanita mahu pun lelaki tidak menjadi mangsa. |
| |
| Bagaimanapun,
hingga kini kebanyakan orang lebih memahami gender itu ialah
mengutamakan wanita saja. Malah, masih ramai yang tidak mengerti
sepenuhnya maksud gender. |
| |
| "Memang
ada kebenarannya, dalam hampir setiap hal wanita sentiasa didahulukan.
Tetapi, kita harus faham mengapa apabila memperkatakan mengenai gender,
semua perkara diletakkan pada wanita. Ini kerana golongan itu yang
melahirkan generasi pemimpin masa depan. |
| |
| "Sama
juga jika kita tengok masalah ibu tunggal. Jangan tengok pada ibu atau
anaknya saja tetapi dari sudut sosial yang lain. Kebiasaannya, apabila
berpisah anak akan pergi pada ibu. Bayangkan, jika ibu itu tidak bekerja
dan tidak dibantu, ada banyak masalah sosial yang boleh timbul pada
anak atau ibu seperti kemiskinan, GRO dan penagihan dadah. Bagi
menangani masalah sosial itu daripada berlaku, kita perlu pandang ke
depan dan perspektif yang lebih luas. Yang nyata, soal gender mesti
dipandang secara holisitik," katanya. |
| |
| Dr
Noorul Ainur berkata, dalam menyelesaikan sesuatu masalah kebanyakan
pihak lebih memandangnya hanya masalah wanita semata-mata. Misalnya,
dalam konteks pembinaan keluarga. Pasangan suami isteri, kedua-duanya
terpelajar. Selepas kahwin dan ada anak, timbul isu mencari orang gaji
atau pengasuh. Apabila masalah menjaga anak tidak dapat diselesaikan,
akhirnya si isteri disuruh berhenti kerja. |
| |
| "Wanita
berkenaan bekerja untuk membantu suami. Jadi, kenapa tidak diwujudkan
pusat asuhan di tempat kerja. Tidak hairan ini berlaku kerana kebanyakan
melihat, masalah menubuhkan pusat asuhan di tempat kerja adalah masalah
wanita saja. |
| |
| "Tetapi
cuba lihat cara penyelesaian yang baik. Misalnya, di Putrajaya ada satu
blok dikhususkan sebagai tempat asuhan dan kakitangan di situ boleh
menghantar anak mereka ke situ. Sekali gus, masalah pengasuh dapat
diatasi. Ini yang dikatakan masalah kesaksamaan gender dapat
diselesaikan untuk lelaki dan wanita," katanya. |
| |
| Beliau
berkata, Barat bukan model gender yang baik untuk dicontohi.
Berdasarkan pengalaman bekerja dan belajar lebih sedekad di Barat,
katanya, didapati perjuangan gender masyarakat di sana lebih ke arah
pergerakan feminisme yang berfikiran liberal dan menongkah arus. |
| |
| "Masyarakat
kita tidak perlu `hadap' sangat ke Barat kerana Malaysia lebih maju
dalam beberapa perkara. Lagipun, kita bukan hendak sampai ke tahap
seperti di Barat - penuh kebebasan sehingga buka baju dalam dan terjerit
di tengah jalan. Itu gaya hipi. |
| |
| "Tetapi
kita hendak meningkatkan taraf wanita dalam sesebuah keluarga dan bukan
kuasa hendak mengawal di rumah tetapi kuasa membuat keputusan. Jika
kuasa itu diberikan, secara tidak langsung seseorang wanita yang tidak
pernah bekerja juga dapat membina keyakinan diri," katanya. |
| |
| Beliau
berpendapat gabungan dengan beberapa pihak, terutama dengan golongan
yang bekerja dari akar umbi adalah sumber terbaik membantu mengatasi
masalah kesaksamaan gender. |
| |
| "Misalnya,
jika saya sebagai pembuat dasar, saya tidak turun ke padang dan tidak
akan tahu apa yang berlaku. Saya rangka dasar itu cantik di atas kertas
dan apabila pelaksanaan, ia gagal kerana saya tidak tahu masalah sebenar
dari akar umbi. Kegagalan itu tidak mustahil. |
| |
| "Oleh
itu, pembuat dasar wajar menggalakkan penyertaan beberapa pihak lain
termasuk NGO dan juga golongan akademik serta mereka yang berpengalaman
dan berpengetahuan mengenai program kesaksamaan gender. Dengan ada
jalinan strategi kerjasama itu, pelbagai buah fikiran dapat didengar dan
lebih banyak masalah di luar diketahui," katanya. |
| |
| Dr
Noorul Ainur berkata, agensi dan badan yang terbabit membangunkan serta
mengembangkan program serta projek gender juga tidak boleh memilih hal
membabitkan wanita saja tetapi kedua-dua pihak, lelaki dan wanita,
misalnya yang membabitkan suami dan isteri untuk keluarga. |
| |
| "Pilih
projek atau program yang mana lelaki berasa tidak terpinggir. Selain
itu, pilih kaedah penyampaian serta pendekatan pada subjek sesuai dan
boleh diterima semua. Ini kerana kemajuan sesebuah negara mesti seiring
antara lelaki dan wanita. Jangan tinggalkan wanita ke belakang walaupun
setapak ke belakang," katanya. |
| |
| (END) |
No comments:
Post a Comment