Saturday, October 17, 2015

Publication Name :Berita Harian
Date of publication :Wed, Jul 17, 2013
Section Heading :Famili
Page Number :004
Headline :Puteri Denmark paling bergaya
Byline :Oleh Nor Affizar Ibrahim



Status:Normal
Column:LO
Category:Royalty#Kerabat diraja
Zone:A-All
Copyright:NSTP
Length count:754
Text:Ramai yang memuji kecantikan Duchess of Cambridge, Kate Middleton. Malah, isteri pewaris takhta kedua Britain, Putera William ini sering menjadi perhatian.
Bagaimanapun, Kate mungkin keluarga diraja paling popular di Britain, tetapi tidak di peringkat global. Ini berikutan, satu tinjauan terbaru menunjukkan, Puteri Mahkota Denmark, Mary kelahiran Australia muncul sebagai keluarga diraja paling bergaya di dunia dengan menerima undian sebanyak 68 peratus.
Dengan hasil tinjauan terkini itu, Kate harus merelakan `mahkota' sebagai puteri kerajaan paling bergaya kini berada di tangan Mary yang dikatakan, menarik perhatian dunia kerana gaya berpakaian dan penampilannya.
Walaupun sudah berusia 41 tahun, jurang jauh berbanding usia Kate, yang baru 31 tahun, Mary dianggap memiliki gaya yang lebih anggun dan memberi inspirasi kepada ramai wanita di seluruh dunia.
Tinjauan dikendalikan, laman web myvouchercodes.co.uk menunjukkan, Kate hanya mampu menduduki di tempat kedua dengan undian sebanyak 67 peratus. Hasil tinjauan itu responden mendapati, gaya Mary amat memberikan inspirasi.
Bercakap itu, mengenai pengundian Pengerusi myvouchercodes.co.uk, Mark Pearson, benar-benar terkejut dengan keputusan itu.
"Saya fikirkan ramai akan menganggap, Kate adalah kegemaran ramai dan ikon gaya diraja. Berdasarkan keputusan, ia seolah-olah menunjukkan Kate mempunyai sedikit persaingan dengan Mary yang dilihat sebagai Puteri Mahkota Denmark, penuh kasih sayang dan bergelar Kate of Scandinavia. Apa pun, kedua-dua wanita berkenaan amat bergaya, dengan Mary yang kerap memilih Malene Birger, manakala Kate pula memakai apaapa dari Topshop, Hobbs dan juga kasut LK Bennet. Justeru, ia tidak hairanlah kedua-dua wanita itu benar-benar popular kalangan orang awam British," katanya.
Penampilan bijak dan anggun
Bagaimanapun, keputusan hasil tinjauan itu mungkin bukan sesuatu yang begitu mengejutkan kerana Mary sememangnya sudah dikenali menjadi ikon fesyen sebaik saja mengahwini suaminya, Putera Mahkota Frederik sembilan tahun lalu kerana penampilan hebatnya dalam apa saja persalinan.
Ditambah lagi dengan keperibadiannya yang lembut, sopan santun, matang dan bijak menyesuaikan diri menyebabkan puteri berambut coklat gelap ini bukan saja disenangi kerabat diraja Denmark, bahkan disayangi rakyat negara berkenaan serta ke mana saja beliau pergi.
Malah, sejak menjadi puteri, bekas pelajar High Taroona itu menjadi duta fesyen di Australia dan Denmark. Pengkritik dan penggemar fesyen sebelum ini, turut memuji cara penampilan Mary.
Memetik salah satu laporan majalah tempatan, ada yang sependapat menyatakan, ibu kepada empat cahaya mata itu salah seorang wanita paling bergaya dalam generasi usianya kerana pakaian disarungkan amat sesuai untuk umur dan dalam kedudukannya sebagai puteri.
"Dia kelihatan pintar dan anggun untuk setiap peristiwa."
"Mary mempunyai gaya sendiri, sama ada kasual atau formal dan dia jarang tampak salah." Itulah antara beberapa komen positif mengenai gaya penampilan Mary.
Begitu juga pereka terkenal antarabangsa, Chanel, Karl Lagerfeld, pernah memuji Mary danmembandingkannyadengan gaya Kate. Karl berkata, Mary dilihat sebagai pengesahan status beliau sebagai model fesyen.
Bagaimanapun, sebagai seorang kanak-kanak yang dilahirkan di Hobart dan membesar di Tasmania, Mary tidak memberi banyak petunjuk dia akan berakhir dengan ikon gaya antarabangsa seperti hari ini.
Blog fesyen
Apa yang pasti, seperti Kate, Mary juga mempunyai beberapa blog fesyen khusus untuk menceritakan mengenai apa yang dipakai dan dari mana mahu memperolehnya. Terbaru, yang membuktikan Mary popular dalam kalangan peminatnya ialah beg Prada berwarna krim dan kasut yang dipakainya ketika menghadiri satu jamuan malam di restoran di Copenhagen, bulan lalu.
Mary turut dikatakan mempunyai pilihan berani dan pandai menggunakan warna, sekali gus membuatnya popular dalam kalangan pengkritik fesyen dan peminat diraja.
Lazimnya, Mary mengenakan rona polos seperti kelabu, hitam, biru, merah dan putih tetapi ada kala membuat kejutan dengan memakai gaun dan skirt bercorak. Semua itu menjadikan gaya penampilannya menjadi bertambah menarik.
Selain mengenakan gaun, Mary juga dilihat selesa menyerlahkan diri dengan penampilan fesyen padanan seluar yang sering diperlihatkan dengan gaya sempurna dan jahitan `tajam' serta rapi.
Untuk gaya bersantai pula, Mary lebih tampak, bersahaja tetapi masih mengekalkan penampilan menawan. Contohnya, ketika bersantai di bawah sinaran matahari di Sydney yang pernah dirakamkan, Mary kelihatan bergaya dengan topi besar dan pakaian putih bersih.
Sentuhan gaya klasik pada hari perkahwinannya pada tahun 2003, pasti antara yang tidak pernah dilupakan penggemar fesyen. Ketika pada hari bersejarah itu anak bongsu daripada empat beradik itu terserlah sebagai wanita bangsawan dengan satin gading yang direka oleh pereka Denmark, Uffe Frank.
INFO
10 kerabat diraja paling bergaya mengikut undian laman web, myvouchercodes
1. Puteri Mahkota Denmark, - 68 peratus
2. Duchess of Cambridge, Kate Middleton - 67 peratus
3. Permaisuri Jordan, Permaisuri Rania, 61 peratus
4. Isteri pewaris takhta Sepanyo, Puteri Letizia, - 59 peratus
5. Puteri Sweden, Madeleine, - 56 peratus
6. Puteri Monaco, Charlene, - 52 peratus
7. Puteri Mahkota Sweden, Victoria - 47 peratus
8. Zara Philips - 45 peratus
9. Permaisuri Netherlands, Maxima, 38 peratus
10. Puteri Norway, Mette-Marit, - 33 peratus.

No comments:

Post a Comment

BEBAN NAFKAH

Berita Harian, 19 Oktober 2012 Oleh Nor Affizar Ibrahim BEBAN NAFKAH Masalah bekas suami culas dan liat membayar nafkah kepada bekas ...